فاعلية أنشطة متکاملة في تنمية معارف ومهارات ريادة الأعمال والاتجاه نحوها لدى طالبات شعبة الملابس الجاهزة بالمدرسة الثانوية الصناعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس التعليم الصناعي کلية تربية - جامعة حلوان

المستخلص

استهدف البحث الحالي تنمية معارف ومهارات ريادة الأعمال والاتجاه نحوها لدى طالبات شعبة الملابس الجاهزة بالمدرسة الثانوية الصناعية , وذلک من خلال بعض الأنشطة المتکاملة بين بعض المقررات (المقايسات, التخطيط وإدارة الانتاج, الرسم الفني, المعدات). وتکونت عينة البحث من 35 طالبة من طالبات الفرقة الثالثة. وللتحقق من فروض البحث والإجابة عن أسئلته تم إعداد (اختبار معرفي, ومقياس لتحديد مستوى مهارات ريادة الأعمال, ومقياس الاتجاه نحو ريادة الأعمال).
هذا وقد أسفرت نتائج البحث عن:
وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية. کما وجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي. وتوصل البحث أيضًا إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تنمية معارف ومهارات ريادة الأعمال لدى طالبات المجموعة التجريبية واتجاهاتهم نحوها. وفى ضوء النتائج قدم البحث عددًا من التوصيات والمقترحات الإجرائية التي يمکن الاستفادة منها في الميدان.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of Integrated Activities in Developing Entrepreneurship Knowledge and Skills of Ready Made Clothes Section Students at Industrial Secondary School and their Attitudes Toward It

المؤلف [English]

  • abeer osman
Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

Abstract
This study aimed at examining the effectiveness of integrated activities that are based on integrating some study subjects (The assays,Planning and production management, Technical drawing and equipments) in developing entrepreneurship knowledge and skills of readymade clothes section students at industrial secondary school and their attitudes towards it. The sample of the study consisted of 35 third grade female students. To answer the study questions and verify its hypotheses the researcher used three main instruments: an achievement test, entrepreneurship skills level measure, and attitudes towards entrepreneurship. Results of the study revealed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in favor of the experimental group. Also, there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students on the pre- and post test scores in favor of the posttest. Moreover, it was revealed that there is a positive correlation between developing entrepreneurship skills among experimental group students and their attitudes towards it. Depending on these results, a set of recommendations was presented together with suggestions for further research.