معوقات أمناء المکتبات في تحقيق الأهداف المدرسية بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص إدارة تربوية- الکويت

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على نوع وطبيعة المعوقات التي تواجه أمناء المکتبات المدرسية الحکومية والخاصة أثناء عملهم، بالإضافة إلى تحديد طبيعة الاحتياجات المهنية والوظيفية لأمناء المکتبات المدرسية العامة (الحکومية) والخاصة في ضوء العصر الحديث وذلک من خلال الإجابة عن السؤال التالي:  ما المعوقات التي تواجه أمناء المکتبات المدرسية في المرحلة الثانوية والمتوسطة في المدارس العامة والخاصة في تحقيق الأهداف المدرسية؟.
وقد تکونت عينة الدراسة من (55) موظفاً من أمناء المکتبات العاملين بوزارة التربية والتعليم في دولة الکويت، تم اختيارهم عشوائيا من المدارس الحکومية والخاصة من محافظتي الجهراء والفروانية، بواقع(36) مدرسة حکومية، و(19) مدرسة خاصة، وللإجابة عن سؤال الدراسة قام الباحث بإعداد أداة الدراسة "الاستبانة" للتعرف على تلک المعوقات حيث تتألف من (11) فقرة وبعد تطبيق أداة الدراسة جاءت نتائج الدراسة کما يلي:  
-       لا يوجد اختلاف دال إحصائياً عند مستوى ( α ≤ 0.05 ) بين المتوسطات الحسابية لآراء أمناء المکتبات المدرسية في محافظات الجهراء والفروانية المتعلقة بکل من معوقات تحقيق أهداف المکتبة المدرسية، وتوظيف المصادر المعلوماتية.  
-       يوجد اختلاف دال إحصائياً عند مستوى ( α ≤ 0.05 ) بين المتوسطات الحسابية لآراء أمناء المکتبات المدرسية في محافظات الجهراء والفروانية في بعض الفقرات التي تتعلق بتخطيط الأهداف اليومية للمکتبة المدرسية.
 واستنادا إلى تلک النتائج أوصى الباحث عدة توصيات ومقترحات منها: 
-       إعطاء المکتبة المدرسية دورها الحقيقي في المنهج المدرسي وفي العملية التعليمية / التعلمية حتى تحقق أهدافها بالنسبة للمتعلمين وبالخصوص في المرحلتين المتوسطة والثانوية.  
-       تزويد المکتبات المدرسية بالأثاث واللوازم والوسائل التعليمية وغيرها بما يکفل مهمات تأسيسها وتطويرها باستمرار، وتحقيق أغراضها التربوية والثقافية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The present study aims to identify the type and nature of the constraints faced by librarians in public and private Schools during their work

المؤلف [English]

  • SAMY A;ANZI
Doctor of Philosophy in Education, Educational Management Department, Kuwait Kuwait
المستخلص [English]

The present study aims to identify the type and nature of the constraints faced by librarians in public and private Schools during their work, as well as to determine the nature of professional needs and functional librarians school of public (governmental) and private in the light of the modern era and that depending on certain variables, such as race and experience by answering the following question :
What are the obstacles (actual difficulties) that face librarians in Middle and Secondary Stages in Public and Private Education?               
The researcher discusses many hypotheses through other sub-study questions. The study samples consist of 55 librarians who work in the Ministry of Education in the State of Kuwait. They were chosen randomly from private and public schools in Jahraa and Farwania Governorates, through 36 Public schools and 19 private schools. In order to answer the study hypothesis, the researcher utilizes certain tools to identify these obstacles. It consisted of 11 paragraphs, to answer  Obstacles of School Library to achieve school objectives
After applying the study material, the study arrived at the following results: 
–      There are no functional statistical differences at level ( α ≤ 0.05 ) between arithmetic averages of school librarians’ opinion in Jahraa and Farwania Governorates related to all obstacles of achieving the school libraries aims and employing the information resources. 
–      There are functional statistical differences at level ( α ≤ 0.05 ) between arithmetic averages of school librarians’ opinion in Jahraa and Farwania Governorates regarding some paragraphs related to planning school libraries daily aims as well as to those related to fulfilling the libraries & apos; aims according to subjects. 
The researcher recommends the following:
–      School library should be given its are role in academic curriculum and in education process in order to achieve its aims for learners especially in middle and secondary stage. 
–     School libraries should be supplied with furniture, other requirements and educational aids, in order to facilitate its establishment and achieve its mission and education aims and objectives.