تمکن معلمي الإعاقة البصرية قبل الخدمة بجامعة الملک خالد من المفاهيم العلمية ومهارات التدريس واتجاهاتهم نحو العلوم (دراسة تقويمية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک بقسم التربية الخاصة کلية التربية -جامعة الملک خالد

2 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة کلية التربية -جامعة الملک خالد

المستخلص

هدَفت الدراسة تعرف مستوى تمکن معلمي الإعاقة البصرية قبل الخدمة بکلية التربية جامعة الملک خالد من المفاهيم العلمية ومهارات تدريس العلوم لتلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة البصرية. وللتحقق من هدفها تم إعداد ثلاث أدوات، وهم: اختبار للمفاهيم العلمية المتضمنة في مناهج العلوم للمرحلة الابتدائية وبطاقة ملاحظة مهارات تدريس العلوم لتلاميذ المرحلة الإبتدائية ذوي الإعاقة البصرية ومقياس الاتجاه نحو العلوم. وطبقت هذه الأدوات على  عينة تکونت من (26) معلمًا للإعاقة البصرية قبل الخدمة بکلية التربية جامعة الملک خالد، وتم معالجة النتائج إحصائيًا باستخدام اختبار (ت) والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية. وأظهرت النتائج تدني مستوى تمکن عينة الدراسة في کل من: المفاهيم العلمية، ومهارات دريس العلوم لتلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة البصرية، وأظهروا اتجاهًا منخفضًا على مقياس الاتجاه نحو العلوم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Competence level of Per-service Teachers of students with visual impairments in King Khalid University of scientific concept, skills of teaching science, and attitudes toward science (An evaluative study)This study amid was to identify the competence level of pre-service teachers of students with visual impairments in college of education at King Khalid of the scientific concepts, skills of teaching science for students with visual impairments

المؤلفون [English]

  • mohammed safhi 1
  • mahmoud azzam 2
1 Associate Professor, Department of Special Education- College of Education - King Khalid University
2 Assistant Professor, Department of Special Education- College of Education - King Khalid University
المستخلص [English]

This study amid was to identify the competence level of pre-service teachers of students with visual impairments in college of education at King Khalid of the scientific concepts, skills of teaching science for students with visual impairments in elementery schools, and thier attitudes toward science. The instruments were prepared to verify the purpose of the study by using the test of scientific concepts included in the science curricula in elementary schools, observation card of science skills, and the scale of the attitudes toward science. The study sample consisted of 26 pre-service teachers of students with visual impairments in college of education at King Khalid University. The results were processed statistically using (t) test, percentages, and arithmetic mean. The results also showed a low level of competence among the participants in the scientific concepts, skills of teaching science for students with visual impairments in elementery schools, and thier attitudes toward science.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Pre-service Teachers of students with visual impairments
  • Scientific Concepts
  • Skills of Teaching Science
  • Attitude toward Science
المجلد 52، العدد 52
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 383-415
  • تاريخ الاستلام: 03 إبريل 2018
  • تاريخ المراجعة: 03 أكتوبر 2018
  • تاريخ القبول: 03 أكتوبر 2018