ثورة المناهج التعليمية لمواکبة الثورة الصناعية الرابعة - رؤى مستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس وعميد کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

أصبحت المؤسسات التعليمية بحاجة إلى توظيف تقنيات الثورة الصناعية الرابعة بما يخدم العملية  التعليمية، کما أن تطور الذکاء الاصطناعي في السنوات الأخيرة أصبح عاملا مؤثرًا في اختيار الوظائف المستقبلية التي تتطلب مهارات تتعامل مع الثورة الصناعية الرابعة، والتي تسمى بمهارات القرن الحادي والعشرين، وفي هذا الجانب يجب تضمين هذه المهارات في المناهج الدراسية، بهدف تحسين بيئة التعلم وتطوير أنظمتها، إضافة إلى الخروج بأفکار تساعد على تطبيق  ثقافة الابتکار والتغيير والتطوير في  المدارس والکليات والقيادات الإدارية  والتعليمية، من أجل إعداد جيل قادر على مسايرة التطورات في شتى  المجالات.
وبذلک يقع العبء الأکبر علي المؤسسات التعليمية في السعي قدمًا نحو تطوير وتحديث مناهجها والترکيز علي التکنولوجيا الحديثة المتطورة المتسارعة وإکساب الطلاب وتدريبهم علي المهارات التکنولوجية والإبداعية التي تتطلبها مقتضيات الثورة الصناعية الرابعة.
وفي ضوء ما سبق تأتي هذه الورقة البحثية لتلقي الضوء علي عدد من النقاط المهمة في علاقة الثورة الصناعية الرابعة بالمناهج الدراسية کما يلي:
أولاً: الثورات الصناعية الثلاث السابقة.
ثانيًا: الثورة الصناعية الرابعة.
ثالثًا: أهم مظاهر الثورة الصناعية الرابعة.
رابعًا: تأثير الثورة الصناعية الرابعة علي المناهج التعليمية

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The educational curriculum revolution to keep up with the fourth industrial revolution - future visions

المؤلف [English]

  • khaled omran
Professor of Curriculum and Instruction And the Dean of the College of Education - Sohag University
المستخلص [English]

Educational institutions need to employ the technologies of the Fourth Industrial Revolution to serve the educational process, and the development of artificial intelligence in recent years has become an influential factor in choosing future jobs that require skills that deal with the Fourth Industrial Revolution, which are called twenty-first century skills. Including these skills in the school curricula, with the aim of improving the learning environment and developing its systems, in addition to coming up with ideas that help to apply the culture of innovation, change and development in schools, colleges, and administrative and educational leaders, in order to prepare a generation capable of keeping pace with developments in various fields.
Thus, the greatest burden falls on educational institutions in the pursuit of developing and modernizing their curricula, focusing on modern, advanced and accelerating technology, acquiring students and training them on the technological and creative skills required by the requirements of the fourth industrial revolution.
In light of the above, this research paper comes to shed light on a number of important points in the relationship of the Fourth Industrial Revolution with the school curricula, as follows:
First: the previous three industrial revolutions.
Second: The Fourth Industrial Revolution.
Third: The most important aspects of the Fourth Industrial Revolution.
Fourth: The Impact of the Fourth Industrial Revolution on educational curricula

الكلمات الرئيسية [English]

  • Revolution
  • Educational Curricula
  • The Fourth Industrial Revolution
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 1-18
  • تاريخ الاستلام: 01 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 10 سبتمبر 2020