فاعلية برنامج قائم علي متطلبات التربية المهنية لتنمية المهارات العملية والاتجاه نحو العمل اليدوي فى الدراسات الاجتماعية لدى التلاميذ المعاقين عقلياً بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية کلية التربية- جامعة المنصورة

المستخلص

استهدف البحث الحالي قياس فاعلية برنامج قائم علي متطلبات التربية المهنيةفى منهج الدراسات الاجتماعية المطورة لتنمية المهارات  العملية والاتجاه نحو العمل اليدوي لدى التلاميذ المعاقين عقلياً في المرحلة الابتدائية بمدارس التربية الفکرية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة متطلبات التربية المهنية المرتبطة بمنهج الدراسات الاجتماعية للمعاقين عقلياً، وأداة تحليل محتوى منهج الدراسات الاجتماعية للمعاقين عقلياً (في ضوء متطلبات التربية المهنية)، واستبانة تحديد متطلبات التربية المهنية المرتبطة بمنهج الدراسات الاجتماعية، والبرنامج المقترح القائم علي متطلبات التربية المهنية، کما تم إعداد کتاب التلميذ، وکراسة نشاط التلميذ، ودليل المعلم، وللدراسة التجريبية تم إعداد اختبار تحصيلى لقياس الجوانب المعرفية للمهارات العملية، وبطاقة ملاحظة؛ لقياس الجوانب الادائية للمهارات العملية، ومقياس الاتجاه نحو العمل اليدوى.
وللتحقق من فاعلية البرنامج تم اختيار عينة قوامها (عشرة تلاميذ) من مدرسة التربية الفکرية بالصف السادس الابتدائي في العام الدراسي 2019 – 2020، يمثلون مجموعة البحث التجريبية، وقد اعتمد البحث الحالى على التصميم التجريبى القبلى/البعدى للمجموعة الواحدة،وقد أسفرت نتائج البحث عن الاتى:           

قصور مناهج الدراسات الاجتماعية الحالية في تحقيق متطلبات التربية المهنية للمعاقين عقلياً في مدارس التربية الفکرية بالمرحلة الابتدائية.
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينة البحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي .
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينةالبحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي .
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينةالبحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) لمقياس الاتجاه نحو العمل اليدوي لصالح التطبيق البعدي.
وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوي (0.05) بين کل من امتلاک تلاميذ مجموعة البحث للمهارات العملية (تحصيلاً وأداءًا)، واتجاههم نحو العمل اليدوي".  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Professional Education Requirements Based Program on Developing Practical Skills and Attitude towards Manual Work in Social Studies for the Primary Stage intellectually-impaired pupils

المؤلف [English]

  • amany ragab
Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Social Studies College of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

Associate Professor- Faculty of Education - Mansoura University
The current research aimed at measuring the effectiveness of a professional education requirements based program in social studies curricula in the light of the requirements of professional education on developing the attitude towards manual work among intellectually-impaired pupils at the primary stage of the intellectual education schools. In order to achieve this aim, a list of the professional education requirements related to the social studies subject for the mentally impaired was prepared. In addition, the researcher prepared a content analysis instrument to analyze the social studies curriculum for the intellectually-impaired pupils (in light of the requirements of professional education), a questionnaire  to determine the professional education requirements that are related to social studies curriculum, a proposed program based on the requirements of the professional education, student's book, student's activity book, teacher's guide, an achievement test to measure the cognitive aspects of practical skills, an observation checklist to measure the performance aspects of practical skills and an attitude scale to measure the attitude towards the manual work.
To verify the effectiveness of the program, a sample of 10 pupils, in grade six, was chosen from the Intellectual Education School in the academic year 2017-2018. The sample of the study represented the experimental group, the current research relied on the pre/post experimental design of the experimental group. The current research concluded the following results which are:

The shortcomings of current social studies curricula to achieve the requirements of professional education for the intellectually-impaired pupils in the intellectual education schools in the primary stage.
There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the experimental group pupils in the (pre and post) applications of the achievement test in favour of the post application.
There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the experimental group pupils concerning (pre and post) applications of the observation checklist in favour of the post application.
There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the pupils  (the research sample) in (pre and post) applications of the attitude scale towards the manual work in favour of the post application.
There is a positive correlation at the level of (£ 0.05) among the pupils' achievement of the experimental group, acquiring the practical skills, and their attitude towards manual work.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Requirements of professional education- practical skills - attitude towards manual work
  • Social Studies- intellectually-impaired pupils
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 183-271
  • تاريخ الاستلام: 01 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 09 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 21 يوليو 2020