اتجاهات طلبة تخصص معلم صف في الجامعات الأردنية نحو التخصص من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرائق التدريس کلية العلوم التربوية والآداب الجامعية-الأنروا

2 قسم معلم الصف - کلية الآداب جامعة الزيتونة الأردنية المملکة الأردنية الهاشمية

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات طلبة تخصص معلم صف في الجامعات الأردنية نحو التخصص من وجهة نظرهم، ولتحقيق هدف الدراسة طور الباحثون أداة تمثلت في استبانة تکونت من (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات؛ وهي: المجال النفسي، المجال الأکاديمي، المجال الاجتماعي. بلغ مجتمع الدراسة ) 6262) طالباً وطالبة أثناء الفصل الدراسي الأول (2019-2020م)،اختيرت العينة عشوائياً وتکونت من (274) طالباً وطالبة، منهم (74) طالباً و(200) طالبة. أظهرت نتائج الدراسة أن المجال النفسي احتل المرتبة الأولى يليه المجال الأکاديمي وجاء المجال الاجتماعي بالمرتبة الأخيرة، وبلغت تقديرات أفراد عينة الدراسة على الأداة ککل بدرجة متوسطة،وأظهرت فروقا ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ولصالح تقديرات الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير صفة الجامعة، ووجود فروق تعزى لمتغير معدل الثانوية العامة باستثناء المجال الاجتماعي ولصالح تقديرات ذوي المعدلات (أعلى من 80%)، ووجود فروق تعزى لذوي المعدل التراکمي الجامعي أقل من (76%) من جهة، ولذوي المعدل التراکمي الجامعي (من 76% - 84%). وأوصت الدراسة بالعمل على تطوير خطط وبرامج إعداد المعلم والوقوف على مستجدات العصر التکنولوجية لإضافتها لخطط المساقات التي يدرسها الطالب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Attitudes of Students of A classroom Teacher in Jordanian Universities towards Specialization from Their Point of View

المؤلفون [English]

  • ali alkasab 1
  • mohamed aboali 2
  • mahmoud alsalaty 2
1 Professor of Curriculum and Instruction College of Educational Sciences and University Arts - UNRWA the Hashemite Kingdom of Jordan
2 Class Teacher Department - College of Arts Al-Zaytoonah University of Jordan the Hashemite Kingdom of Jordan
المستخلص [English]

               The study aimed to identify the attitudes of students of aclassroom teacher in Jordanian universities towards specialization from their point of view. To achieve the goal of the study, the researchers developed a tool that consisted of a questionnaire consisting of (25) paragraphs distributed in three areas: the psychological field, the academic field, and the social field. The study population reached 6262 male and female students during the first semester (2019-2020). The sample was randomly selected and consisted of (274) male and female students, including (74) male and (200) male and female students. The results of the study showed that the psychological field ranked first, followed by the academic field, and the social field came in the last rank, and the estimates of the study sample individuals on the tool as a whole reached an average degree, and the presence of statistically significant differences attributed to the gender variable and in favor of female estimates, and the absence of statistically significant differences attributable to the characteristic variable University, and the presence of differences attributable to the variable of the general secondary school rate excluding the social field and in favor of estimates of those with rates (higher than 80%), and the presence of differences attributable to those with a university cumulative average less than (76%) on the one hand, and for those with a university cumulative average (from 76% - 84% ). The study recommended working on developing plans and programs for teacher preparation and identifying new technological developments to add to the plans of the courses taught by the student.

الكلمات الرئيسية [English]

  • directions
  • class teacher
  • Jordanian universities
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 501-536
  • تاريخ الاستلام: 16 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 10 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 31 ديسمبر 2020