تطوير سياسة حوافز المعلمين في المملکة العربية السعودية على ضوء خبرتي فنلندا وسنغافوره وآراء بعض الخبراء: دراسة مستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية وعلم النفس عميد کلية التربية – جامعة حفر الباطن- المملکة العربية السعودية

المستخلص

 تعد صناعة التعليم مفتاحًا لتحقيق النمو الاقتصادي، لذا، اعتنت المملکة العربية السعودية بالتعليم فخصصت له مقادير متزايدة من ميزانياتها، ولکن لم يصحب ذلک تحسنا ملموسا في جودة منظومة التعليم، وقد يعود ذلک الى قلة توفير الحوافز المناسبة للمعلمين کونهم من أهم مدخلات العملية التعليم.    
وطرح البحث السؤال الرئيس: کيف يمکن تطوير سياسة حوافز المعلمين في المملکة العربية السعودية على ضوء خبرتي فنلندا وسنغافوره وآراء الخبراء؟
واعتمد البحث على المنهج الوصفي، وأسلوب دلفي، وقد بلغ عدد الخبراء (71) خبيرا في الجولة الأولى، و(53) خبيرا في الجولتين الثانية والثالثة، وومن أهم نتائج البحث: تنوعت مبررات حوافز المعلمين، ما بين مبررات محلية ومبررات دولية، وجاءت أهم المعايير التي ينبغي توافرها عند تصميم وتطبيق حوافز المعلمين، مثل: أن تراعي معايير الأداء الموضوعية في تصميم حوافز المعلمين، وأن تمنح الحوافز لمن يستحقها من المعلمين، وأن تتکامل حوافز المعلمين لتلبية حاجات المعلم، وأن تکون حوافز المعلمين دورية، وضرورة تقليل البيروقراطية في أنظمة الخدمة المدنية، وفي نهاية البحث قدم الباحث تصور مقترحا اعتمادًا على الإطار النظري، وما أسفر عنه تجربتي فنلندا وسنغافوره، وما أظهرته نتائج الدراسة الميدانية في جولتها الثالثة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Development of teachers’ incentives policy in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of Finland and Singapore and the views of some experts: A future study

المؤلف [English]

  • badr alshaery
Department of Education and Psychology Dean of the College of Education - University of Hafr Al-Batin - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The education industry is a key to achieving economic growth, therefore, the Kingdom of Saudi Arabia has taken care of education and allocated increasing amounts of its budgets to it, but this has not been accompanied by a tangible improvement in the quality of the education system, and this may be due to the lack of adequate incentives for teachers, as they are one of the most important inputs to the education process.
The research raised the main question: How can the teacher incentives policy be developed in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of Finland and Singapore and the opinions of experts?
The study was based on the descriptive approach and the Delphi method. The number of experts reached (71) experts in the first round, and (53) experts in the second and third rounds, and the weighted scores were determined for each response using spss.
Among the most important results of the research: Justifications for teachers 'incentives varied between local justifications and international justifications, and the most important criteria that should be met when designing and implementing teacher incentives, such as: taking into account objective performance standards in designing teachers' incentives, and granting incentives to teachers who deserve it, and that Teachers ’incentives are integrated to meet the teacher's needs, teachers’ incentives should be periodic, and the need to reduce bureaucracy in civil service systems. At the end of the research, the researcher presented a proposed vision based on the theoretical framework, and what the experiences of Finland and Singapore showed, and what the results of the field study showed in its third round.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Development - policy
  • incentives- Teachers -Delphi
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 537-600
  • تاريخ الاستلام: 27 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 07 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 17 ديسمبر 2020