أحمد, أحمد محمد, زکي, محمد حمدي. (2017). تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام في ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد. دراسة حالة محافظة المنيا. المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 50(50), 61-113.
أحمد محمد أحمد; محمد حمدي زکي. "تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام في ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد. دراسة حالة محافظة المنيا". المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 50, 50, 2017, 61-113.
أحمد, أحمد محمد, زکي, محمد حمدي. (2017). 'تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام في ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد. دراسة حالة محافظة المنيا', المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 50(50), pp. 61-113.
أحمد, أحمد محمد, زکي, محمد حمدي. تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام في ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد. دراسة حالة محافظة المنيا. المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 2017; 50(50): 61-113.
تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام في ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد. دراسة حالة محافظة المنيا
2مدرس بقسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية جامعة المنيا.
تاريخ الاستلام: 08 أكتوبر 2017،
تاريخ المراجعة: 08 أكتوبر 2018،
تاريخ القبول: 08 أكتوبر 2018
المستخلص
هدف البحث الحالي إلى الإجابة عن التساؤلات التالية: س2: ما ملامح إدارة مدارس التعليم العام بمصر؟ س3: ما واقع قيادة وحوکمة مدارس التعليم العام بمحافظة المنيا فى ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد؟ س4: ما آليات تطوير القيادة والحوکمة في مدارس التعليم العام بمحافظة المنيا فى ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد؟ وللإجابة عن أسئلة البحث استخدم البحث الحالي دراسة الحالة کأحد أساليب المنهج الوصفي حيث إنه الملائم لموضوع البحث، ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم استبانة تحتوى على(73) ممارسة موزعة على أربعة معايير(15) مؤشراً، وتم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية قوامها(326) فرداً من المعلمين الدارسين ببرنامج التأهيل التربوي بمحافظة المنيا، واستخدم البحث النسب المئوية لتحليل استجابات العينة. وقد اشتمل البحث على الإطار العام، وتناول ملامح إدارة مدارس التعليم العام بمصر، ثم تحليل الدراسة الميدانية. وفى ضوء نتائج تحليل الإطار النظري والدراسة الميدانية قدم الباحثان آليات تطوير القيادة والحوکمة فى مدارس التعليم العام بمحافظة المنيا فى ضوء المعايير القومية للتقويم والاعتماد.
Developing Leadership and Governance for General Education Schools in the Light of The National Standards of Evaluation and Accreditation. A Case Study Minia Governorate
المؤلفون [English]
AHMED AHMED1؛ MOHAMED ZAKI2
1Professor at the Department of Foundations of Education - Minia University
2Lecturer in Comparative Education and Educational Administration, Minia University.
المستخلص [English]
By
Dr. Mohamed Hamdy Zaky
Dr. Ahamad Muhammad Ahama
This research aimed at answering the following questions: 1- What are the features of the management of general education schools in Egypt? 2- What is the reality of leadership and Governance of the general education schools in Minia Governorate in the light of the national standards of evaluation and accreditation? 3- What are the mechanisms for the development of leadership and Governance in the general education schools in Minia Governorate in the light of national standards of evaluation and accreditation? To Answer these questions the present research used the case study as a technique of the descriptive methodology since it is the most Adequate for the Subject of the research. To achieve the aims of the present research. the research designed a questionnaire as an Instrument for the research. It consists of (73) practices distributed on four standards( having 15 Indictors each) The a questionnaire was applied to a sample of 326 teachers in the educational qualification program in Minia governorate. Percentages have been used in order to analyze the responses of the teachers. The research consists of three main parts: A) Introduction, and literature review. B) Clarifying the features of management of the of general education schools in Egypt; and C) The field study was analyzed and suggestions. Finally, the research submitted some useful and practical mechanisms of developing the leadership and governance of the general education schools in Minia governorate in the light of national standards of Evaluation and Accreditation.