أثر استخدام استراتيجية المناظرة في تنمية بعض مهارات الحوار والإقناع في مادة اللغة العربية لدى طلاب الصف الثاني ثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الجوف- المملکة العربية السعودية

المستخلص

          هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية المناظرة في تنمية بعض مهارات الحوار والإقناع في مادة اللغة العربية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي في مدينة سکاکا في المملکة العربية السعودية، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1440/1441ه. استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي. ولتحقيق هدف البحث تم إعداد قائمة بمهارات الحوار والإقناع ودليل للمعلم. وتمثلت أداة البحث في اختبارٍ لقياس مهارات الحوار والإقناع. حيث تم تطبيق الاختبار القلبي على عينة البحث والمکونة من مجموعتين، مجموعة تجريبية وعددها (19) طالبًا، ومجموعة ضابطة وعددها (16) طالبا. ومن ثم تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية المناظرة، والمجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية الاعتيادية. بعد ذلک تم تطبيق الاختبار البعدي على المجموعتين. حيث أظهرت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a = 0.05) لصالح المجموعة التجريبية في اختبار مهارات الحوار والإقناع البعدي. وفي ضوء نتائج البحث کان من أبرز التوصيات توجيه المختصين في حقل المناهج والتدريس إلى زيادة البحث والدراسة في الطرائق والاستراتيجيات التي تزيد من تفاعل الطلاب في مجالات الحوار والإقناع والتواصل اللغوي. إضافة إلى ذلک الاهتمام بتدريب الطلاب على استراتيجية المناظرة وتنمية مهارات الحوار والإقناع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of using the debate strategy on developing some dialogue and persuasion skills in the Arabic Language Subject among second-grade secondary school students

المؤلف [English]

  • hussein alsaeary
Assistant Professor - Department of Curricula and Teaching Methods College of Education - Al-Jouf University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the effect of using the debate strategy on developing some dialogue and persuasion skills Arabic Language Subject among second-grade secondary students in the city of Sakaka in the Kingdom of Saudi Arabia, during the second semester of the academic year 1440/1441 AH. The researcher used the descriptive approach and the quasi-experimental approach. To achieve the aim of the study, a list of dialogue and persuasion skills was built and a teacher guidelines, as well as a test was prepared to measure the skills of dialogue and persuasion. After that, the test was applied to the study sample, which consisted of two groups, an experimental group of (19) students, and a control group of (16) students. After that the empirical group was taught by using debate strategy and the control group was taught by the traditional way. Then the post- test was applied on both groups.  Where the results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of significance (a=0.05) in favor of the experimental group in the post-achievement test. The research also reached a list of the skills of dialogue and persuasion suitable for second grade secondary school students. In light of the results of the study, one of the most prominent recommendations was to direct specialists in the field of curricula and teaching to increase research and study in methods and strategies that increase student interaction in the fields of dialogue, persuasion and language communication. In addition to that, there is an interest in training students in debate strategy and developing dialogue and persuasion skills.                                                                        

Debate Strategy, Dialogue and Persuasion Skills, Arabic Language Subject

المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 635-672
  • تاريخ الاستلام: 26 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 26 ديسمبر 2020