صناعة الوعي عبرشبکات التواصل الإجتماعي في سياق الزمن الإعلامى ( الميدياتيکي ) دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کليه التربية - جامعة طنطا

المستخلص

تناولت الدراسة الحالية صناعة الوعى عبر شبکات التواصل الإجتماعى فى سياق الزمن الإعلامى ( الميدياتيکى) دراسة تحليلية لمضمون بعض صفحات الفيس بوک . وانطلقت من تساؤل رئيس وهو : هل تتحکم شبکات التواصل الإجتماعى بتشکيل وصناعة الوعى بدون أن نشعر وکيف ذلک ؟  ومن خلال ما توصلت اليه الدراسة من نتائج ، تبيَن أنه توجد حروباَ مستترة أشد فتکاً وضراوة تستهدف الإنسان عقلاً وفکراً من حيث قيمه ومعتقداته وأفکاره ، حروب تضليل وتزييف الوعى الإنسانى بفعل مواقع التشبيک الإجتماعى التى تروج الأفکار والمعلومات المغلوطة على جمهور واسع حول العالم وفق واقع إفتراضى مغاير للواقع الحقيقي. ويکون الوعى زائفاً عندما تکون أفکار الفرد من وجهة نظره ومفاهيمه غير متطابقة مع الواقع المادى للحياة من حوله ، انطلاقاً من أن الوعى هو "إدراک الفرد للواقع الإجتماعى إدراکاً مستمداً من قيم وثقافة هذا الواقع التى تنعکس على اتجاهاته وسلوکياته . ولتحقيق الهدف من الدراسة استندت الدراسة الى المنهج الوصفى التحليلى وأحد أدواته تحليل المضمون لبعض صفحات الفيس بوک ودورها الحاسم فى صناعة وعى حقيقى متوافق مع الواقع المادى للحياة من حولنا . وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج أبرزها : أن شبکات التواصل الاجتماعى سلاحاً ذو حدين لصناعة وعى حقيقى ، وأبرز إستراتيجياتها فى هذا الإطار : فبرکة الواقع وتزييفه بأوهام مفارقة للواقع ، تسطيح العقول وإغراقها بمواد تافهة مضللة للوعى ومغيبة للعقل ، تشکيک الشعوب فى مسلماتها ، تکريس ثقافة التبريروالتبعية والاستسلام . وأبرزنتائج الدراسة فى شقها الميدانى التحليلى ، تصدر صفحة " التربية الذکية " فى المرتبة الأولى من حيث المتابعة والإنتشار ، تلاها صفحة " واعى " ثم صفحة " مشروعنا . بالعقل نبدأ "، تلاها صفحة" أفکار تغير حياتک"، ثم " أفکار ضد الرصاص " . وتوصى الدراسة بضروة بناء الوعى من خلال آليات عدة للتفاعل عبر شبکات التواصل ، کذلک تعاون المؤسسات المجتمعية للتوعية بإشکاليات الزمن الإعلامى ومخاطر شبکات التواصل ، تفعيل القنوات التعليمية والتربوية لتنمية الوعى بإيجابيات وسلبيات شبکات التواصل 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Creating Awareness through social networks in the context of media time - An analytical study

المؤلف [English]

  • safaa madkor
Teacher of pedagogy Faculty of Education - Tanta University
المستخلص [English]

The current study deals with the issue of awareness in the media and across social networks- an analytical study of the content of some face book pages. Started from a major question, which is; Does social media control the formation and creation of awareness without our awareness, and how? Through the results of the study, it was found that there are more deadly and ferocious hidden wars that target a persons mind and intellect in terms of his values, beliefs and ideas. wars of misleading and falsification of human awareness by social networking sites that promote false ideas and information to a wide audience around The world according to a virtual reality different from the real reality .consciousness is false when the individuals ideas from his point of view and concepts are identical and compatible with the physical reality of life around him ,based on the fact that consciousness is the individuals perception of the social reality , apperception derived from the values and culture of this reality that is reflected in his trends and behaviors. In order to achieve the aim of the study , the study relied on the descriptive and analytical method, and one of its tools is the content analysis from to analyze the content of some  face book pages and their decisive role in creating real awareness compatible with the physical reality of life around us. The study reached several results, most notably: social media is a double- edged sword for making real and false awareness and its most prominent strategies in this context: fabricating reality and falsifying it with illusions that are paradoxical, flattening minds and flooding them with trivial, misleading and mind  blowing materials, peoples questioning their assumptions, and perpetuating a culture of justification, dependence and surrender. The most prominent results of the study are in its field and analytical part:" the smart Education" page is ranked first in terms of follow up and spread, followed by " a conscious" page, then our" project page . With the mind we start ", followed by the page of "ideas that change your life", then" ideas against bullets". The current study recommends the necessity of building individual and collective awareness alike through several mechanisms of interaction and communication through social networks , as well as cooperation of community  institutions to raise awareness  of the problems of media time and the risks of social media networks, activating educational and educational channels to develop awareness of the pros and cons of social networks

الكلمات الرئيسية [English]

  • creating Awareness
  • media time
  • social networks
  • An analytical study
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 813-877
  • تاريخ الاستلام: 10 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 25 نوفمبر 2020
  • تاريخ القبول: 03 ديسمبر 2020