The challenges of online learning for teachers of children with intellectual disability in the COVID19 pandemic: qualitative method

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Special Education department - Jouf University Saudi Arabia

المستخلص

COVID 19 has raised a challenge for the education and learning environment of special children in Saudi Arabia, Northern Region. This paper aims to analyze all the challenges which have a significant impact on the teaching method for children with disability. The research was carried out on a qualitative design. Several stages of the investigation were carried out which included a detailed survey of literature and the special education environment in Saudi Arabia. Interviews were conducted with 15 teachers to learn about online learning and restriction imposed during the global pandemic Sampling was carried out based on age, gender, and years of experience. The result showed that shutdown periods were more challenging for students as special education required a lead towards physical responses and the online mode was not suited in Saudi Arabia. It was found that the education infrastructure of the country also had a weak for educational professionals. The study showed that teacher inputs are essential in special education and online mode of education cannot satisfy the requirement of children with disabilities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تحديات التعليم الإلکتروني لمعلمي الاطفال ذوي الاعاقة الفکرية أثناء جانحة کورونا: دراسة نوعية

المؤلف [English]

  • خالد الشمري
قسم التربية الخاصة - جامعة الجوف المملکة العربية السعودية
المستخلص [English]

            أثارت جانحة کورونا COVID-19 تحديًا لبيئة التعلم والتعليم للأطفال من ذوي الاعاقة في المملکة العربية السعودية, المنطقة الشمالية. هدفت هذه الورقة إلى دراسة أغلب التحديات التي لها تأثير کبير على طريقة التدريس المقدمة للأطفال ذوي الاعاقة. تم إجراء البحث بطريقة التصميم النوعي (المقابلات الشخصية). تم إجراء عدة مراحل من التحقق شملت مسحًا تفصيليًا للأدب وبيئة التربية الخاصة في المملکة العربية السعودية. تم إجراء المقابلات مع 15 معلمًا للتعرف على تحديات التعلم عبر الإنترنت والقيود المفروضة أثناء الوباء العالمي. تم أخذ العينات على أساس العمر والجنس وسنوات الخبرة للمعلمين. وأظهرت النتيجة أن فترات الاغلاق کانت أکثر تحدياً للطلاب لأن التعليم الخاص يتطلب توجيهًا نحو الاستجابات الحرکية بنفس المکان وأن الوضع عبر الإنترنت لم يکن مناسبًا. وجد أيضاً أن البنية التحتية التعليمية والخبرات في هذا المجال کانت ضعيفة للمهنيين التربويين. أظهرت الدراسة أن مدخلات المعلم ضرورية في التربية الخاصة وأن نمط التعليم عبر الإنترنت لا يمکن أن يلبي کل متطلبات الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة التعليمية.

الكلمات الرئيسية [English]

  • تحديات التعليم الالکتروني
  • الاطفال ذوي الاعاقة الفکرية
  • جانحة کورونا
  • المعلمون
  • المنهج النوعي.  
المجلد 85، العدد 85 - الرقم المسلسل للعدد 85
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2021
الصفحة 77-94
  • تاريخ الاستلام: 01 ديسمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 29 ديسمبر 2020