تأثير موقع اليقظة العقلية والذکاء الوجداني في الصمود الأکاديمي لدى الطلاب المعلميـن بکلية التربية " دراسة مقارنة في ضوء النماذج البنائية للعلاقات السببية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس علم النفس التربوي کلية التربية جامعة المنصورة

2 مدرس الصحة النفسية مدير مرکز الإرشاد النفسي کلية التربية-جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي الکشف عن العلاقة بين الصمود الأکاديمي وعوامل اليقظة العقلية قبل وبعد عزل عوامل أثر الذکاء الوجداني لدى طلاب کلية التربية. وکذلک عن العلاقة بين الصمود الأکاديمي وعوامل الذکاء الوجداني قبل وبعد عزل عوامل أثر اليقظة العقلية لدى طلاب کلية التربية. کما هدف البحث إلى التوصل إلى أفضل مؤشرات حسن مطابقة Goodness of Fit Indices وأقوى معاملات تأثير مباشرة وغير مباشرة وذلک باختلاف موقع متغيرات البحث الحالي في النماذج البنائية المقترحة. ويمثل النموذج الأول؛ اليقظة العقلية (متغير مستقل)، الذکاء الوجداني (متغير وسيط)، الصمود الأکاديمي (متغير تابع). بينما يمثل النموذج الثاني، الذکاء الوجداني (متغير مستقل)، اليقظة العقلية (متغير وسيط)، الصمود الأکاديمي (متغير تابع). ومن ثم التعرف على أفضل نموذج بنائي للعلاقات السببية. وتکونت عينة البحث من (448) طالباً وطالبة من طلاب کلية التربية جامعة المنصورة من الشعب الأدبية والشعب العلمية، وتم تطبيق مقياسي اليقظة العقلية والصمود الأکاديمي (ترجمة وتعريب الباحثان)، ومقياس الذکاء الوجداني (إعداد الباحثة، 2011)، وللتحقق من فروض الدراسة استخدم الباحثان، معامل الارتباط الجزئي Partial Correlation، والنمذجة بالمعادلات البنائية Structure Equation Modeling (SEM) وباستخدام تحليل المسار Path Analysis عن طريقة برمجية AMOS V.22 ، وکان من أهم نتائج االدراسة، اختلاف قيم معاملات الارتباط بين عوامل الصمود الأکاديمي واليقظة العقلية قبل وبعد عزل عوامل الذکاء الوجداني لدى طلبة کلية التربية، وأن قيم معاملات الارتباط عند عزل أثر متغير اليقظة العقلية من العلاقة الاقترانية بين متغيري الصمود الأکاديمي والذکاء الوجداني أقل من قيم معاملات الارتباط عند عزل متغير الذکاء الوجداني من العلاقة الاقترانية بين متغيري الصمود الأکاديمي واليقظة العقلية. کما حاز النموذج البنائي الأول على مؤشرات حسن مطابقة أفضل من النموذج البنائي الثاني. وبمقارنة نتائج النماذج البنائية المقترحة، يتضح أن حجم أثر اليقظة العقلية على الصمود الأکاديمي في النموذج البنائي الأول (العينة الکلية) بلغ (33,06%) وهو أکبر من حجم التأثير ذاته في النموذج البنائي الثاني والذي بلغ (10,30%) (العينة الکلية)، و22,94% (عينة الإناث)، وهذا يدل على أن أثر اليقظة العقلية على الصمود الأکاديمي أفضل عندما يکون متغير مستقل عنه عندما يکون متغير وسيط. کما أن حجم التأثير المباشر للذکاء الوجداني على الصمود الأکاديمي في النموذج البنائي الأول (العينة الکلية ) بلغ 24.30% وهو أکبر من حجم التأثير ذاته في النموذج البنائي الثاني والذي بلغ 14,14% (للعينة الکلية)، و20,98% (لعينة الإناث). کما کانت قيمة التأثير المباشر للذکاء الوجداني على الصمود الأکاديمي أکبر من قيمة التأثير غير المباشر للذکاء الوجداني على الصمود الأکاديمي عندما يتوسطهما متغير اليقظة العقلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of the Position of Mindfulness and Emotional Intelligence on the Academic Resilience of Students Teachers at the Faculty of Education “A Comparative Study In the Light of the Constructivist Models of Causal Relationships”

المؤلفون [English]

  • enas mahmoud 1
  • mohamed eisa 2
1 Teacher of educational psychology Faculty of Education Mansoura University
2 Mental health teacher Director of the psychological counseling center College of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

The current research aimed at investigating the relationship between academic resilience and mindfulness factors before and after isolating the factors of emotional intelligence effect for students at the Faculty of Education in addition to the relationship between academic resilience and emotional intelligence factors before and after isolating the factors affecting mindfulness among the Faculty of Education students. The research also aimed at reaching the best of Goodness of Fit Indices and the strongest direct and indirect impact factors, depending on the location of the current research variables in the proposed constructivist models. The first model handles mindfulness (independent variable), emotional intelligence (mediating variable), and academic resilience (dependent variable). While the second model represents emotional intelligence (an independent variable), mindfulness (mediating variable), and academic resilience (dependent variable); thus, the best constructivist model for casual relations was identified. Research participants were (448) students at Mansoura Faculty of Education. The researchers used Partial Correlation, Structure Equation Modeling (SEM), and Path Analysis via AMOS V.22 software. Research results revealed the difference in the values ​​of the correlation coefficients between the factors of academic resilience and mindfulness before and after isolating the emotional intelligence factors among students of the Faculty of Education. Besides, the values ​​of the correlation coefficients when isolating the effect of mindfulness from the conjugal relationship between the variables of academic resilience and emotional intelligence are less than the values ​​of the correlation coefficients when isolating the emotional intelligence variable from the conjugative relationship between the variables of academic resilience and mindfulness. In addition, the first constructivist model obtained better Goodness of Fit Indices than the second model. By comparing the results of the proposed constructivist models, it is clear that the effect size of mindfulness on academic resilience in the first constructivist model (the total sample) was (33.06%), which is greater than the effect size of the second constructivist model, which was 10.30% (for the total sample), and 22.94% (for the female sample). This indicates that the effect of mindfulness on academic resilience is better when it is an independent variable than when it is a mediating variable. Moreover, the value of the direct effect of emotional intelligence on academic resilience was greater than the value of the indirect effect of emotional intelligence on academic resilience when mediated by the mindfulness variable.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Constructivist Modeling
  • Path Analysis
  • Mindfulness
  • Academic Resilience
  • Emotional Intelligence
  • Independent Variable
  • Mediating Variable
  • Dependent Variable
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 21-130
  • تاريخ الاستلام: 10 ديسمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 01 يناير 2021
  • تاريخ القبول: 14 يناير 2021