دور الإدارة الالکترونية في تطبيق الرشاقة التنظيمية لتحقيق الميزة التنافسية في ضوء عمليات إدارة المعرفة بالتعليم الجامعي - دراســـة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التعليمية کلية التربية - جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن المملکة العربية السعودية

المستخلص

       هدفت هذه البحث إلى التعرف على کيفية تطبق الإدارة الالکترونية للرشاقة التنظيمية لتحقيق الميزة التنافسية في ضوء بعض عمليات إدارة المعرفة ، وذلک بتشخيص واقع تطبيق الإدارة الالکترونية في ضوء بعض عمليات إدارة المعرفة ،ومعرفة التحديات التي تواجه تطبيق الإدارة الالکترونية للرشاقة التنظيمية لتحقيق الميزة التنافسية ،والتعرف على آليات تفعيل الإدارة الالکترونية للرشاقة التنظيمية لتحقيق الميزة التنافسية.طبقت المنهج الوصفي ،واستخدمت الاستبانة التي طبقت على أعضاء هيئة التدريس بعدد من کليات جامعة الاميرة نورة بنت عبدالرحمن في الرياض ، وتوصلت الى عدد من النتائج منها:

·     حصلت العبارة:" رفض بعض قائدات الجامعة تقليص الإجراءات التنظيمية. " على نسبة موافقة (80%) بمتوسط حسابي (2.8) وهو أعلى متوسط حسابي في هذا المحور وهو يمثل موافقة عينة البحث.
·     حققت العبارت الآتية على متوسط حسابي (2.4) وهي على التوالي: " صعوبة تعزيز ثقة المنسوبين بالقيادة الجامعية بالاحترام المتبادل لانهم من يحقق الميزة التنافسية.، محدودية تقبل مشارکة الموظفين المعرفة الوظيفية إلکترونياً ،محدودية فعالية القاعدة المعرفية الالکترونية لرفض مشارکة المعرفة الوظيفية." وهي تقع في مدى الموافقة..
·     حصلت العبارة:" صعوبة بناء علاقات مجتمعية إلکترونياً لتحقيق الميزة التنافسية في بيئة تنظيمية هرمية. " على نسبة موافقة (64%)
·     وافقت عينة البحث بنسبة (60%) على  صعوبة توفير المناخ الوظيفي المساعد لتدوير المعرفة الکترونياً بشفافية لتحقيق ميزة تنافسية بالأداء ، بمتوسط حسابي (2.5) يقع في مدى الموافقة.
·     اتفقت عينة البحث على صعوبة بناء علاقات مجتمعية إلکترونياً لتحقيق الميزة التنافسية في بيئة تنظيمية هرمية بمتوسط حسابي (2.5).                         
·     وافقت عينة البحث على" غياب الحوکمة المتکيفة مع الإجراءات الالکترونية المحققة للرشاقة التنظيمية." بنسبة (52%).ومتوسط حسابي (2.4).
·     حققت العبارتان :" التحسين المستمر للأداء  لتحقيق الرشاقة التنظيمية بميکنة  الإجراءات التنظيمية.، تعزيز ثقة المنسوبين بالقيادة الجامعية عن طريق الاحترام المتبادل لانهم من يحقق الميزة التنافسية "،متوسط حسابي (2.9) وهو الأعلى ويقع في مدى الموافق.
·     اتفقت عينة البحث بنسبة (84%) على العبارات التالية" ربط کافة مستويات المنظومة الجامعية بشبکة اتصال لمشارکة المعرفة دعما للتنافسية، إيجادمناخ يسوده المسؤولية المشترکة لتحقيق أهداف المنظمة التنافسية بالتحول الى التنظيم الشبکي، تصميم قاعدة معرفية إلکترونية تمکن من تدفق المعرفة تحقيقاً لميزة تنافسية.  تفعيل القيم التنظيمية التشارکية التبادلية لدى منسوبي الجامعة تحقيقا لميزة تنافسية ، إثراء مکانة أعضاء هيئة التدريس تحقيقاُ للميزة التنافسية ، التواصل الشبکي الالکتروني لدعم تدفق المعرفة لمشارکتها لتحقيق الميزة التنافسية ، دعم مشارکة القيادة الديمقراطية للآخرين المعرفة الوظيفية الالکترونياً لتحقيق الميزة التنافسية"

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of electronic management in applying organizational agility to achieve competitive advantage in light of knowledge management processes in university education

المؤلف [English]

  • SEHAM kaaky
Professor of Educational Administration College of Education - Princess Noura bint Abdulrahman University Saudi Arabia
المستخلص [English]

         This study aimed to identify how the electronic management of organizational agility is applied to achieve the competitive advantage in the light of knowledge management processes, by diagnosing the reality of the application of electronic management in the light of knowledge management processes, and to know the challenges facing the application of electronic management of organizational agility to achieve a competitive advantage, and to identify mechanisms to activate Electronic management of organizational agility to achieve competitive advantage applied the descriptive approach, and used the questionnaire that was applied to faculty members in a number of colleges of Princess Noura bint Abdul Rahman University in Riyadh, and reached a number of Results including:

The phrase: “Some university leaders refused to reduce the regulatory procedures.” A approval rate (80%) with an average score of (2.8), which is the highest average average in this axis, represents the approval of the study sample.
§ The following terms have achieved an average arithmetic (2.4) which is, respectively: “The difficulty of enhancing the employees’ confidence in the university leadership in mutual respect because they achieve the competitive advantage. It falls within the range of approval ..
§ The phrase: “The difficulty of building community relationships electronically to achieve a competitive advantage in a hierarchical organizational environment.” Approved (64%).
§ The study sample (60%) agreed on the difficulty of providing an auxiliary career climate for transparent online circulation of knowledge in order to achieve a competitive advantage in performance, with an average of (2.5) that falls within the approval range.
§ The study sample agreed on the difficulty of building community relationships electronically to achieve a competitive advantage in a hierarchical organizational environment with an arithmetic average (2.5)
The study sample agreed on "the absence of governance adapted to the electronic procedures achieved for organizational agility." At a rate of (52%), and an average (2.4).
§ The two phrases: “Continuous improvement of performance to achieve organizational agility by automating organizational procedures. Enhancing the confidence of the employees in university leadership through mutual respect because they achieve competitive advantage”, an arithmetic mean (2.9) which is the highest and falls within the range of the corresponding.
§ The sample of the study agreed (84%) on the following phrases: "linking all levels of the university system with a network for sharing knowledge in support of competitiveness, creating a climate of shared responsibility for achieving the goals of the competitive organization by switching to network organization, designing an electronic knowledge base that enables the flow of knowledge to achieve a competitive advantage." Activating the reciprocal organizational values ​​of university employees to achieve a competitive advantage, enriching the position of faculty members to achieve a competitive advantage, electronic networking to support the flow of knowledge to participate to achieve competitive advantage, support leadership participation Democracy to others, functional knowledge, online, to achieve competitive advantage.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Role
  • organizational agility
  • knowledge management
  • competitive advantage
  • electronic management
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 461-517
  • تاريخ الاستلام: 03 ديسمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 11 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 31 ديسمبر 2020