تصور مقترح لإنشاء جامعة العمر الثالث لتعليم الکبار بالمملکة العربية السعودية في ضوء الاستفادة من خبرة جامعة العمر الثالث في أستراليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – قسم إدارة وأصول التربية کلية التربية - جامعة جدة - المملکة العربية السعودية

المستخلص

          هدفت الدراسة التعرف على أهم ملامح تعليم الکبار وجهود المملکة العربية السعودية في هذا المجال ،والکشف عن أبرز ملامح جامعة العمر الثالث في أستراليا ،ثم محاولة التوصل إلى تصور مقترح لإنشاء جامعة العمر الثالث لتعليم الکبار في المملکة العربية السعودية في ضوء الاستفادة من خبرة أستراليا، ولتحقيق ذلک اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج کان من أهمها: أنه على الرغم من الجهود التي تقدمها المملکة العربية السعودية في مجال تعليم الکبار إلا أن تلک الخدمات والبرامج بحاجة إلى التنوع والتطوير لتلبى الاحتياجات المتنوعة لکبار السن أو المتقاعدين، ومحدودية الاستفادةمننتائجالبحوثوالدراسات المتعلقة بکبار السنمما يؤدىلظهورالعديدمنالتحديات ،ينظر لجامعات العمر الثالث على أنها واحدة من أنجح المؤسسات التعليمية التي توفر فرصة التعلم لکبار السن وأنه في الوقت الذي انتشرت فيه جامعات العمر الثالث بشکل کبير لا يزال العالمُ العربي مفتقرًا لهذا النوع من الجامعات، کما يتضح أنها لا توجد شروط محددة أو اعتبارات ملزمة للقيد والقبول بجامعات العمر الثالث کالجامعات العادية، بل إن شروطالقبولبجامعاتالعمرالثالثتقتصرعلىوجودالرغبةفيالتعلم والقدرةعليهلمنتقاعدعنالعمل. وفي ضوء تلک النتائج خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات منها: ضرورة إعادةبناءهياکلتعليمالکبارفيجميعمناطق المملکةالعربيةالسعوديةبمايحققالفعالية،وإنشاءمجالس محلية لرعايةالمسنين، وتوجيهالفئاتالعمريةالمختلفةبالمجتمعإلياحتياجاتالمسنين ومساعدتهمعلىإشباعهاباعتبارهمقطاعهاممنالمجتمع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed perception for the establishment of the third age university for Adult Education in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the benefit from the experience Third Age University in Australia

المؤلف [English]

  • hend hareri
Assistant Professor - Department of Management and Fundamentals of Education College of Education - University of Jeddah - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed at identifying the most important features of adult education and the efforts of the Kingdom of Saudi Arabia in this field, to reveal the most prominent features of the University of the Third Age, especially in Australia, and then try to come up with a proposed perception for the establishment of a third age university for Adult Education in the Kingdom of Saudi Arabia in light of benefiting from the experience of Australia. The descriptive and analytical approach was used. The study showed Several results, the most important are: despite the efforts provided by the Kingdom of Saudi Arabia in the field of adult education, these services and programs need diversity and development to meet the diverse needs of the elderly or retirees, the limited use of the results of research and studies related to the elderly, which leads to the emergence of many challenges, third-age universities are seen as one of the most successful educational institutions that provide an opportunity for adult education. It considers an alternative educational application for the elderly. At a time when universities of the third age have spread greatly, the Arab world still lacks this type of university. It is also clear that there are no specific conditions or binding considerations for enrollment and admission to third age universities such as regular universities. Rather, the admission requirements for third age universities are limited to the desire and the ability to learn for those who retire from work. In light of these results, the study concluded with some recommendations, including: the need to rebuild adult education structures in all regions of the Kingdom of Saudi Arabia to achieve effectiveness,  establishing local councils for the care of the elderly, directing the different age groups in society to the needs of the elderly and helping them to satisfy them as they are an important sector of society .

الكلمات الرئيسية [English]

  • a proposed perception
  • Third age university
  • the experience of Australia
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 755-811
  • تاريخ الاستلام: 17 فبراير 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 07 مارس 2021