العلاقة بين ما وراء الذاکرة ووجهة الضبط لدى عينة من طالبات الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ التربية الخاصة المساعد کلية العلوم والدراسات الإنسانية – جامعة الإمام عبد الرحمن بن الفيصل المملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدف البحث إلى الکشف عن العلاقة بين ما وراء الذاکرة ووجهة الضبط لدى عينة من طالبات الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية في کلية العلوم والدراسات الإنسانية بجامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل – وللتحقق من أهداف الدراسةطبقت الباحثة مقياس ما وراء الذاکرة، ومقياس وجهة الضبط (من إعدادها) علىعینة قوامها (396) طالبة من طالبات البکالوريوس والماجستير المنتظمات في الدراسة في أقسام الکلية العلمية والأدبية وماجستير (صعوبات التعلم ، مناهج وطرق تدريس) في الترم الثاني من العام الدراسي 2020-2021 ،استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي ،واسفرت نتائج البحث عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين ما وراء الذاکرة ووجهة الضبط عند مستوى دلالة أقل من (0.01 )،  ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α <0.05)  بين الطالبات في مستوى ما وراء الذاکرة تعزي للتخصص الدراسي لصالح طالبات الماجستير تخصص(صعوبات التعلم)،ثم طالبات الماجستير تخصص(مناهج وطرق تدريس) ثم طالبات التخصصات العلمية ثم طالبات التخصصات الأدبية على التوالي ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α <0.05)بين الطالبات في مستوى ما وراء الذاکرة تعزي لمتغير المرحلة الدراسة لصالح مرحلة الماجستير. ووضحت النتائج کذلک سيادة وجهة الضبط الداخلي لدى عينة الدراسة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"The Relationship Between Beyond Memory and Self- Control Point in a Sample of University Students in light of some Demographic Variables"

المؤلف [English]

  • azza afia
Assistant Professor of Special Education College of Sciences and Humanities - Imam Abdul Rahman bin Al-Faisal University Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aims at revealing the relationship between what beyond the memory and the self - control point in a sample of university students in light of some demographic variables in the Faculty of Science and Human Studies at Imam Abdul Rahman Bin Faisal University. To conduct the study, the researcher designed and applied a measure of what beyond memory and the measure of the self -control point on a sample of (396) regular students of bachelor's and master's students in the departments of the scientific and literary faculty and master whose majors are (learning difficulties, curricula and teaching methods) in The second semester of the academic year 2020-2021. Accordingly, the researcher used the descriptive approach and the results of the study showed a positive correlation with statistical significance between beyond  memory and the self- control point  at a level of significance lower than(0.01),  and the presence of statistically significant differences at the level of indication  ( α <0.05) among female students at some level and beyond memory which can be attributed to the Academic specialization for the favor of female master's students who study (learning difficulties) , and then female master students who study (Curricula and Teaching Methods) followed by  female students of scientific disciplines and after that  students of literary tracks respectively. And the presence of statistically significant differences at the level of significance (α <0.05) among female students at the meta-memory level attributable to the study stage variable in favor of the master's stage. and the results also showed the sovereignty of the internal control point in the sample of the study.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: beyond the memory
  • the point of control
  • the university students
  • the demographic variables
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 877-927
  • تاريخ الاستلام: 11 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 23 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 02 إبريل 2021