الإسهام النسبي للانهماک في العمل والرضا المهني في التنبؤ بإدارة الذات لدى المرشدين الطلابيين والمرشدات الطلابيات في مدارس إدارة تعليم جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس - کلية التربية جامعة جازان– المملکة العربية السعودية

المستخلص

   هدف  البحث إلى التعرف على العلاقة بين متغيرات الانهماک في العمل  والرضا المهني وإدارة الذات ، وذلک على عينة من المرشدين الطلابيين والمرشدات الطلابيات في مدارس إدارة تعليم جازان بلغ عددها (326) مرشداً ومرشدة بواقع (143) مرشداً و (183 ) مرشدة طلابية، وقام الباحث بإعداد أدوات البحث (مقياس الانهماک في العمل ، مقياس الرضا المهني ، مقياس إدارة الذات) ، وباستخدام معامل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار البسيط والمتعدد المتدرج واختبار ( تT,test , ) ، توصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين ادارة الذات والانهماک في العمل،  وکذلک بين إدارة الذات  والرضا المهني  لدى المرشدين الطلابيين والمرشدات الطلابيات ، کما وجد فرق دال إحصائياً بين المرشدين الطلابيين والمرشدات الطلابيات في إدارة الذات لصالح مجموعة المرشدات الطلابيات ، وتوصلت  النتائج أيضاً إلى إمکانية التنبؤ بدرجة إدارة الذات من خلال درجات الانهماک في العمل والرضا المهني لدى عينة المرشدين ، وإمکانية التنبؤ بدرجة إدارة الذات من خلال درجة الانهماک في العمل لدى مرشدات الطالبات ،کما توصلت النتائج إلى إمکانية التنبؤ بدرجة إدارة الذات من خلال درجات الانهماک في العمل والرضا المهني لدى العينة الکلية للبحث .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of work involvement and vocational satisfaction in predicting self-management of male student counselors and female student counselors at public education administration in Jazan

المؤلف [English]

  • hassan abdo
Department of Psychology - College of Education Jazan University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the relationship between self-management, work involvement, and vocational satisfaction among a sample of male student counselors and female student counselors at public education administration in Jazan. The research sample comprised (326) student counselors; (143) male student counselors and (183) female student counselors. In order to achieve the objectives of the research, three psychometric scales were created and applied by the Researcher (i.e.; self-management scale, work involvement scale, and vocational satisfaction scale).By using Pearson correlation coefficient; simple linear regression; multiple regression; and the (t) test, results showed that there were statistically significant correlations between self-management and work involvement, and between self-management and vocational satisfaction among the male student counselors and the female student counselors.Moreover, results indicated that there was a statistically significant difference between the male student counselors and the female student counselors on self-management variable for the favor of female student counselors .In addition, results showed that it is possible to predict the degree of self-management among the male student counselors based on their scores on work involvement, and vocational satisfaction. Likewise, results indicated that it is possible to predict the degree of self-management among the female student counselors based on their scores on work involvement. it is possible to predict the degree of self-management among the whole study sample based on their scores on work involvement, and vocational satisfaction.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Work involvement
  • Vocational satisfaction
  • Self- management
  • Male student counselors
  • Female student counselors
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 929-985
  • تاريخ الاستلام: 20 فبراير 2021
  • تاريخ المراجعة: 02 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 11 مارس 2021