فاعلية برنامج للتدريب على اليقظة العقلية في خفض العبء المعرفي لدى طالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن فاعلية برنامج للتدريب على اليقظة العقلية في خفض العبء المعرفي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية.
وتکونت عينة البحث من (60) طالبة بالصف الأول الثانوي بمدرستي اللوزي وأم المؤمنين بإدارة دمياط التعليمية بمحافظة دمياط ممن يحصلون على درجات فوق المتوسط على مقياس العبء المعرفي، وتم توزيعهم إلى مجموعتين أحداهما تجريبية وتتکون من (30) طالبة والأخرى ضابطة وتتکون من (30) طالبة.
وتکونت أدوات البحث من مقياس العبء المعرفي، وبرنامج للتدريب على مهارات اليقظة العقلية.
وتوصل البحث إلى:
1- هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي على مقياس العبء المعرفي ککل وأبعاده المختلفة لصالح المجموعة الضابطة.
2- هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس العبء المعرفي ککل وأبعاده المختلفة لصالح القياس القبلي

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of atraining program on mindfulness in reducing cognitive load among secondary stage students

المؤلف [English]

  • heba saad
Teacher of educational psychology Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

The aim of the research is to discover the effectiveness of atraining program on mindfulness in reducing cognitive load among  secondary stage students.
The research sample consisted of (60) female students in the first grade of secondary school in the schools of Al-Luzi and Umm al-Mu'minin in the Damietta Educational Administration in Damietta Governorate, who obtained scores above average on the scale of cognitive load, and they were distributed into two groups, one of them experimental and consisting of (30) students and the other a control and consisting of ( 30) students.
The research tools consisted of a measure of cognitive load, and atraining program on mindfulness.
The research concluded:
1- There are statistically significant differences at the level of (0.001) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of cognitive load as a whole and its various dimensions in favor of the control group.
2- There are statistically significant differences at the level (0.001) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post measurements of the cognitive load scale as a whole and its various dimensions in favor of the pre-measurement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mindfulness
  • cognitive load
  • secondary stage
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 1087-1138
  • تاريخ الاستلام: 10 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 30 مارس 2021