فاعلية برنامج إثرائي في القضايا البيو- اخلاقية لتنمية القيم العلمية ومهارات التفکير الناقد لدى الطلبة الموهوبين في مرکز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين في أبها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية- جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إثرائي في القضايا البيو- اخلاقية لتنمية القيم العلمية و مهارات التفکير الناقد  لدى الطلبة الموهوبين في مرکز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين في أبها .
تکونت عينة الدراسة من  (54) طالباً من الطلبة الموهوبين الملتحقين في مرکز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين، تم اختيارها بالطريقة القصدية، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، حيث اتبعت الدراسة الحالية المنهج شبه التجريبي. وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم استخدام الأدوات الآتية:
- مقياس القيم العلمية من اعداد الباحثان.
  - مقياس کاليفورنيا للتفکير الناقد2000 .
          کما قام الباحثان بإعداد مجموعة من الأنشطة الإثرائية في القضايا البيو اخلاقية وفق استراتيجية الإثراء. وبعد التطبيق القبلي البعدي لأدوات الدراسة تم جمع البيانات ومعالجتها إحصائياً باستخدام عددمن الأساليب الإحصائية المناسبة، کالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبارT-test .
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية :
          وجود فروق داله إحصائيا عند مستوى الدلالة (α  0.05) بين متوسطي درجات الطلبة الموهوبين  - بين المجموعتين التجريبية والضابطة - في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التفکير الناقد ومقياس القيم العلمية  وکانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the effectiveness of enhanced program in bio-ethical issues in order to improve critical thinking and scientific values among gifted students in the prince Faisal bin Khalid center in Abha. The study sample

المؤلفون [English]

  • mohammed alkosem
  • khaled alhamory
Faculty of Education, King Khalid University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to recognize the effectiveness of enhanced program in bio-ethical issues in order to improve critical thinking and scientific values among gifted students in the prince Faisal bin Khalid center in Abha.
The study sample consisted of (54) talented students who enrolled the prince Faisal bin Khalid center, and this sample was chosen intentionally, and divided equally into two groups. Where the current study adopted the semi-experimental method. And in order to answer this study questions, the following materials had been used:

California scale of critical thinking 2000.
The scientific values scale, that prepared by researches.

Also, it had been confirmed the authenticity of study tools. Moreover, the two researches prepared a group of enhanced activities in the bio-ethical issues according to enrichment strategies. And after the pre,  post application of the study materials, data were collected and processed statistically by using a number of an appropriate statistical methods, such as averages, standard deviation, and t-test.
Finally, this study results concluded the following:
-      There were statistically significant differences at significance level (0.000) among the averages of talented students - both groups: the experimental and the control groups- in the pre, post application of critical thinking's test, the scientific values' test, and the differences were in favor of the experimental group in the post-test. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Bio-ethical issues
  • Critical thinking's
  • the Scientific Values' Test
  • gifted students
المجلد 53، العدد 53
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 147-173
  • تاريخ الاستلام: 17 أكتوبر 2018
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2018