تصور مقترح لدور الجامعات السعودية في توعية الطلاب بنبذ الإرهاب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

السعودية - وزارة التعليم – إدارة التعليم بالطائف

المستخلص

      هدف البحث إلى اقتراح تصور لدور الجامعات السعودية في توعية الطلاب بنبذ الإرهاب، باستخدام المنهج الوصفي ،وقد اشتمل على مقدمة ومبحثين  وخاتمة ؛شملت النتائج والتوصيات ،وتناول المبحث الأول : دور الجامعات السعودية في توعية الطلاب بنبذ الإرهاب، واستعرض المبحث الثاني ملامح تصور مقترح لدور الجامعات السعودية في توعية الطلاب بنبذ الإرهاب ،ومن خلال مبحثي البحث تم التوصل إلى النتائج  التالية :
- للجامعات السعودية دور بارز في  نشر مفهوم وسطية الإسلام بين الطلاب، والتأکيد على أنه دين سلام ومحبة، وتعاون بين الجميع، وأنه يشجع على الحوار مع الآخر، ويحترم حقوق الجميع، ويرفض العنف، ويحارب الإرهاب والتطرف الفکري .
- للجامعات السعودية دور فعال في تقديم الفکر المعتدل للطلاب الذي يمثل جوهر الدين وحقيقته ،وغرس الثقافة الإسلامية في أعماق الطلاب بالمنطق السليم والفکر الإقناعي ،والتربية الصحيحة ،والوقوف بالمرصاد لتلک الشبه التي توجه لعقول الطلاب لتزعزع  العقيدة في عقولهم، وتأمينهم من الأفکار الضالة  والفکر المتشدد ،وتحذيرهم من ثقافة التکفير التي هي لغة المتشددين والمتطرفين فکريا.
وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بما يلي :
-على الجامعات السعودية: توعية الطلاب بمخاطر الأفکار الإرهابية ،وتدريبهم على نبذ العنف والإرهاب بشتى الأساليب التربوية ،والعمل على غرس التسامح و الاعتدال والوسطية في نفوسهم.
- استخدام أسلوب الحوار والمناقشات الجماعية من أجل تدريب الطلاب  على النقد الإيجابي ،وتعديل أفکارهم بما يتناسب وقيم وثوابت ديننا  وثقافة المجتمع ،ومن أجل تنفيرهم من العنف والإرهاب .
- تزويد الجامعات السعودية بهذا التصور المقترح للاستفادة منه  في توعية الطلاب بنبذ الإرهاب .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the role of Saudi universities in educating students about the rejection of terrorism

المؤلف [English]

  • ali alghamdy
Saudi Arabia - Ministry of Education - Taif Education Department
المستخلص [English]

The purpose of the research is to propose a scenario for the role of Saudi universities in educating students about the rejection of terrorism using the descriptive approach. It included an introduction, two papers and a conclusion. These included the conclusions and recommendations. The first topic dealt with the role of Saudi universities in educating students to reject terrorism. In educating students to renounce terror, and through the research researchers reached the following results:
- The Saudi universities have a prominent role in spreading the concept of the centrality of Islam among the students, stressing that it is a religion of peace and love and cooperation among all. It encourages dialogue with others, respects the rights of all, rejects violence and fights terrorism and intellectual extremism
- The Saudi universities have a prominent role in spreading the concept of the centrality of Islam among the students, stressing that it is a religion of peace and love and cooperation among all. It encourages dialogue with others, respects the rights of all, rejects violence and fights terrorism and intellectual extremism.
- Saudi universities have an active role in providing moderate thought to students, which represents the core of religion and its truth, and instilling Islamic culture in the depths of students with good logic, persuasive thinking, correct education and standing up to the similarities that guide students' minds to shake faith in their minds, And warn them of the culture of atonement which is the language of extremists and ideologically extremists
In light of the results of the research, the researcher recommended the following:
- Saudi universities: to educate students about the dangers of terrorist ideas, and train them to renounce violence and terrorism in various educational methods, and work to instill tolerance, moderation and centrality in them.
- Use the method of dialogue and group discussions to train students on positive criticism, and modify their ideas commensurate with the values ​​and constants of our religion and culture of society, and to prevent them from violence and terrorism.
- Providing the Saudi universities with this vision to benefit from it in educating students to reject terrorism.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : perception of the proposal
  • the role of Saudi universities
  • terrorism)
المجلد 53، العدد 53
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 263-288
  • تاريخ الاستلام: 17 أكتوبر 2018
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2018