تعزيز تنافسية التعليم العالي المصري مدخلًا لتطوير واقع مؤسساته في تصنيفات نخبة الجامعات العالمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد - کلية التربية - جامعة المنوفية

2 دکتوراه الفلسفة في التربية -تخصص التربية المقارنة والإدارة التعليمية - معلم أول بالتعليم الثانوي –وزارة التربية والتعليم- مصر

المستخلص

      استهدفت الدراسة الحالية توظيف مدخل تعزيز تنافسية التعليم العالي المصري بغية تطوير واقع مؤسساته في التصنيفات العالمية للجامعات، من خلال رصد مدى تنافسية التعليم العالي المصري عالميا، والواقع الحالي لمؤسساته على تصنيف نخبة الجامعات العالمية، وللوقوف على المشکلات والمعوقات التي تحول دون تحقيق التعليم العالي المصري مکانة متميزة في التنافسية العالمية ، حيث استخدمت الدراسة اجراءات المنهج الوصفي التحليلي  لوصف وتحليل کل من التنافسية في التعليم العالي، وتصنيفات جامعات النخبة العالمية، والعلاقة بينهما، وکذلک تحليل واقع التنافسية ومؤسسات التعليم العالي المصرية في تصنيفات جامعات النخبة العالمية، من خلال نتائج التقارير والبيانات المتاحة، ونتائج الدراسات السابقة. وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج مهمة تشير الى ضعف امکانيات وقدرات التعليم العالي المصري على الوفاء بمعايير التنافسية العالمية، للوصول بمؤسساته الى مکانة مناسبة في تصنيفات نخبة الجامعات العالمية، کما توصلت الدراسة الى وجود مجموعة من الفرص والعوامل بالواقع المصري التي يمکن تعزيزها کإطار للتنافسية في مجال التعليم العالي. وقدمت الدراسة عدة توصيات مهمة لتعزيز التنافسية المتعلقة بالتعليم العالي المصري ، ومنها  تحسين رتبة مصر على مؤشر تقرير البنک الدولي من خلال بناء فروع الجامعات الدولية بمصر، وتحسين واقع الأعمال ، بما يتيحه ذلک من فرص وظيفية للخريجين، وتحسين واقع مصر على مؤشر الحرية الاقتصادية، ومؤشر الشفافية العالمية ، وتحقيق استقلالية مؤسسات التعليم العالي في کل جوانبه بما فيها من قضايا الحرية الأکاديمية ، وتحسين جودة التعليم العام ، ورفع ميزانية البحث العلمي ، وتحسين واقع مصر على مؤشر الاستعداد الشبکي لتعزيز واقعها في حق الوصول للمعرفة. وتدويل هيئة التدريس والطلاب، بالإضافة الى الاستفادة من الموقع الجغرافي المصري تجاريا وسياسيا واجتماعيا، واستناد الترقية لدرجات أکاديمية أعلى على ما يعرف بمؤشر ح. وأخيرا إنشاء "تصنيف الجامعات العربية"، بالاستفادة من تصنيف جامعات منظمة التعاون الإسلامي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Promoting the A.R.E. Higher Education Competitiveness، as an Approach to Develop its Institutions' Rankings among World Class Universities

المؤلفون [English]

  • MAHMOUD BADAWY 1
  • EMAD MOSYAFA 2
1    Professor of Fundamentals of Assistant Education - Faculty of Education - Menoufia University
2 Doctor of Philosophy in Education - Specialization of Comparative Education and Educational Management - Senior Teacher in Secondary Education - Ministry of Education - Egypt
المستخلص [English]

      The current study aimed to exploit the entrance of enhancing the competitiveness of Egyptian higher education in order to develop the reality of its institutions in the international rankings of universities by monitoring the competitiveness of Egyptian higher education globally and the current reality of its institutions to classify the elite of international universities. The study used analytical descriptive methods to describe and analyze the competitiveness of higher education, the rankings of the international elite universities, their relationship, as well as the analysis of the competitive reality and the institutions of education Higher Egyptian elite universities in the world rankings, through the results of reports and data available, and the results of previous studies. The study found several important results that indicate the weakness of the abilities and abilities of Egyptian higher education to meet the global competitiveness standards, to reach its institutions to an appropriate position in the rankings of the international universities elite. The study also found a number of opportunities and factors in Egyptian reality that can be strengthened as a framework for competitiveness in education Higher. The study presented several important recommendations to enhance the competitiveness of Egyptian higher education, including improving Egypt's ranking on the World Bank report by building the branches of international universities in Egypt, improving the business reality, providing job opportunities for graduates, improving Egypt's economic freedom index, Transparency of the world, and the independence of institutions of higher education in all its aspects, including issues of academic freedom, improving the quality of public education, raising the budget of scientific research, and improving the reality of Egypt on the index of the network readiness to enhance their access to knowledge. And the internationalization of the teaching staff and students, in addition to benefiting from the geographical location of Egypt commercially, politically and socially, and based on promotion to higher academic degrees on what is known as the H indicator. And finally the establishment of the "classification of Arab universities", taking advantage of the classification of the universities of the Organization of the Islamic Cooperation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • (Enhancing Competitiveness
  • Egyptian Higher Education
  • class Universities – Rankings of Global class Universities)
المجلد 53، العدد 53
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 327-412
  • تاريخ الاستلام: 17 أكتوبر 2018
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2018