قلق الاختبار والتحصيل الدراسي في علاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى عينه من طلاب کلية التربية بعفيف بجامعة شقراء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وکيل کلية التربية بعفيف للشئون التعليمية المملکة العربية السعودية

المستخلص

مشکلة الدراسة يمثل قلق الاختبار مشکلة حقيقية تواجه کثيراً من الطلاب وتبلورت مشکلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي: ما علاقة قلق الاختبار بالتحصيلالدراسيفيضوءبعض المتغيراتالديموجرافية  (الجنس، التخصص، المستوىالدراسي،المعدلالدراسي)؟
مجتمع الدراسة يتکون مجتمع هذه الدراسة من عينه من طلاب وطالبات کلية التربية بعفيف أحد الکليات التابعة لجامعة شقراء ، وبلغت عينة الدراسة (216) طالباً ,عدد الذکور فيها (151) مقابل (65) من الإناث ، منهج الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي , حيث استُخدام مقياس (اسماعيل علي واخرون، 2009م) الخاص بقلق الاختبار، بعد تعديل بعض فقراته بما يتلاءم مع البيئة السعودية، أهم النتائج  وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى (0.01) في جميع أبعاد مقياس قلق الاختبار لدى الطلاب تبعاً لمتغير الجنس، وکانت الفروق لصالح الإناث مقارنة بالذکور، حيث کان قلق الاختبار أعلى لدى الذکور مقارنة بالإناث ، وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى (0.01) أو أقل في جميع أبعاد مقياس قلق الاختبار لدى الطلاب تبعاً لمتغير المعدل الدراسي ، أهم التوصيات العمل على تعزيـز الثقـة بـالنفس لدى الطلاب , وتقويـة الأنـا, ورفـض الحـديث السـلبي عـن الـذات عـن طريـق تعلـيم طلاب الجامعة الصراحة في حديثهم, والتعبير بحرية عن رغباتهم, وامتلاک الشجاعة للرفض.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The concern of testing and achievement in their relationship with some demographic variables in the eye of the students of the Faculty of Education Afif University Shakra

المؤلف [English]

  • MOHAMMED ALOTEBI
Deputy of the Faculty of Education Afif for educational affairs Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Test anxiety is one of the real problems among many students. The present study on Test anxiety and academic achievement in relation to some demographic variables among student population at the Faculty of Education of Afif- Shaqra  University, is to examine the relation between students' test anxiety and academic achievement  in the light of some academic variables (gender, specialization, level of study, grade. The population of this study consists of students of the Faculty of Education of Afif. The sample of the study consists of 216 students with 151 males and 65 females. The research approach is the descriptive analytical method based on the test anxiety scale of Ismail Ali's et al, after modifying some of its paragraphs to suit the Saudi environment. The research confirms that are statistically significant differences at the level of (0.01) measurements of students' test anxiety according to gender variable, and the differences were in favor of females compared to males. There is, indeed, higher test anxiety among male students than female. There are also statistically significant differences at the level of (0.01) or lower in the measurements of students' test anxiety among students according to the variable of the academic average. The study is therefore a means to promote students' self-confidence and enhance their self-esteem through teaching them to talk explicitly and express their desires freely and have the courage to say no.

المجلد 53، العدد 53
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 654-688
  • تاريخ الاستلام: 22 أكتوبر 2018
  • تاريخ القبول: 22 أكتوبر 2018