رؤية مقترحة لمتطلبات تطبيق التعليم الهجين بالجامعات المصرية فى ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية – جامعة الزقازيق

2 مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

يشهد العالم تغيرات عدة أبرزها؛ فيروس کورونا وتداعياته التي حتمت على الجامعات کافة مواءمة وتدارک تلک التغيرات، وذلک بتطبيق التعليم الهجين داخل المؤسسات الجامعية على مستوى العالم، والجامعات المصرية بخاصة, لذا هدف البحث الحالي بصورة أساسية إلى تقديم رؤية مقترحة لمتطلبات تطبيق التعليم الهجين بالجامعات المصرية, بما يتماشى مع طبيعة المجتمع المصري, من خلال الاستفادة من خبرات بعض الجامعات الأجنبية في مجال تطبيق التعليم الهجين. وقد خلص البحث الى عدة نتائج, من أبرزها: قلة فاعلية وکفاءة نظام التعليم الهجين بالجامعات المصرية؛ لوجود معوقات عدة حالت دون تحقيق ذلک, تمثلت أبرزها في: ضعف البنية التحتية التکنولوجية, وقلة تأهيل وتدريب أعضاء هيئة التدريس بدرجة کافية, وقلة وعي الطلب بأدوارهم ومسؤولياتهم في ظل التعليم الهجين. کما تم التوصل إلى أهم متطلبات تطبيق التعليم الهجين بالجامعات المصرية, وتتمثل في: متطلبات تنظيمية إدارية، ومتطلبات خاصة بأعضاء هيئة التدريس، ومتطلبات خاصة بالطلاب، ومتطلبات خاصة بالمحتوى التعليمى والأنشطة المصاحبة للتعليم الهجين، ومتطلبات خاصة بالتقويم.
واقتضت طبيعة البحث الحالي استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وسار البحث وفق هذا المنهج في مجموعة من الخطوات بدأت بالاطار العام للبحث، ثم وضع اطار فکري للتعليم الهجين من حيث المفهوم، وأوجه الاختلاف بين التعليم الهجين والتعليم المدمج، ومميزاته وعوامل النجاح به، ونماذج التعليم الهجين، واستراتيجياته، ومعوقات تطبيقه، ثم تلى ذلک عرض أبرز ملامح تطبيقات التعليم الهجين في بعض الجامعات الأجنبية، ثم عرض وتحليل واقع الجهود المصرية المبذولة تجاه تطبيق التعليم الهجين ومعوقات تطبيقه، واختتم البحث بتقديم رؤية تحليلية مقترحة لمتطلبات تطبيق التعليم الهجين بشکل فعال ومميز بالجامعات المصرية في ضوء الاستفادة من الاطار الفکري للدراسة، وخبرات بعض الجامعات الأجنبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed Vision for The Requirements for Applying Hybrid Education in Egyptian Universities in Light of The Experiences of some Foreign Universities

المؤلفون [English]

  • rewaa sobih 1
  • nora alnabawi 2
1 teacher of comparative education and educational administration Faculty of Education - Zagazig University
2 pedagogy teacher Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

 In the light of what the world is witnessing of the repercussions of the Corona virus, it requires all universities to adapt and remedy these changes, including the application of hybrid education within university institutions all over the world, and Egyptian universities in particular, so The current research aimed mainly to present a proposed vision for the requirements of applying hybrid education in Egyptian universities, in line with the nature of Egyptian society, by making use of the experiences of some foreign universities in the field of applying hybrid education. The research concluded with several results, the most prominent of which are: the lack of effectiveness and efficiency of the hybrid education system in Egyptian universities. Due to the presence of several obstacles that prevented this from being achieved, the most prominent of which is: Weak technological infrastructure, insufficient qualification and training of faculty members, and a lack of awareness among students of their roles and responsibilities in light of hybrid education. The most important requirements for applying hybrid education in Egyptian universities were also reached, which are: administrative organizational requirements, requirements for faculty members, requirements for students, requirements for educational content and activities associated with hybrid education, and requirements for evaluation.
The nature of the current research required using the descriptive and analytical approach, and the research proceeded according to this approach in a set of steps that began with the general framework of the research, then set an intellectual framework for hybrid education in terms of the concept, and the differences between hybrid education and blended education, its features and success factors, and models of hybrid education, Strategies, and obstacles to its implementation, Then this was followed by presenting the most prominent features of hybrid education applications in some foreign universities, then presenting and analyzing the reality of the Egyptian efforts made towards the application of hybrid education and the obstacles to its application, and the research concluded by presenting a proposed analytical view of the requirements for the effective and distinctive application of hybrid education in Egyptian universities in light of the benefit from the intellectual framework of the study And the experiences of some foreign universities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Hybrid Education
  • Face-to-face Education
  • Distance Education
  • Digital Society
  • Corona Pandemic.  
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 333-464
  • تاريخ الاستلام: 27 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 06 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 17 إبريل 2021