برنامج تدريبى قائم على دورة بحث الدرس المطورة لتنمية ممارسات التدريس الشامل والکفاءة الذاتية وخفض قلق التدريس لدى معلمى الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومى للبحوث التربوية والتنمية

المستخلص

       استهدف البحث الکشف عن أثر برنامج تدريبى قائم على دورة بحث الدرس المطورة فى ضوء فلسفة الدمج الشامل لتنمية ممارسات التدريس الشامل والکفاءة الذاتية وخفض قلق التدريس لمعلمى الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الابتدائية، ولتحقيق هذا الهدف استخدم المنهج الوصفى والتجريبى، وتم إعداد قائمة بممارسات التدريس الشامل وفى ضوءها تم إعداد بطاقة لملاحظة أداء المعلمين، وإعداد مقياس لتحديد مستوى الکفاءة الذاتية، ومقياس لتحديد مستوى قلق التدريس لدى المعلمين، وتکونت عينة البحث من (24 ) معلم من معلمى الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الابتدائية، وتوصل البحث لوجود أثر متوسط للبرنامج التدريبى فى تنمية ممارسات التدريس الشامل، والکفاءة الذاتية، وخفض قلق التدريس، ووجود ارتباط سالب متوسط بين الکفاءة الذاتيه، وقلق التدريس، وأوصت الدراسة بتزويدالخبراء بکليات التربيةبدورة بحث الدرس المطورة لتضمينها بمناهجإعدادالطلابالمعلمين، ودعم الإدارة المدرسية للتعاون المشترک بين معلمى فصول الدمج وذوى الصلة بتعلم التلاميذ.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Training Program Based on the Lesson Study Cycle Developed to Develop Inclusion Teaching Practices and Self-Efficacy and Reducing Teaching anxiety for elementary social studies’ teachers

المؤلف [English]

  • asmaa saleh
Researcher at the National Center for Educational Research and Development
المستخلص [English]

 The research aimed at exploring the impact of a training program based on the lesson study cycle developed in light of the philosophy of inclusion to develop inclusion teaching practices, self-efficacy and reduce teaching anxiety for teachers of social studies in the primary stage. To achieve this aim the descriptive and experimental methods were used, a checklist of the inclusive teaching practices was prepared and in light of it an observation card was prepared to observe the performance of teachers, a scale was prepared to determine the level of self – efficacy, a scale was prepared to determine the level of teaching anxiety of teachers.The sample of the study consisted of (24) primary social studies teachers. The research found a medium effect of training program in developing the inclusive teaching practices, self-efficacy, and reducing the teaching anxiety, and there was an average negative correlation between self-efficacy and teaching anxiety , the study recommended to provide the experts in the colleges of education with  the developed research lesson to include it in the curricula of preparation of student teachers ,and supporting the school administration of mutual cooperation between teachers of inclusive classes and those related to students' learning.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Training program - lesson study cycle developed - inclusion teaching practices
  • self-efficacy - teaching anxiety
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 521-603
  • تاريخ الاستلام: 23 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 13 إبريل 2021