الأداء التفاضلي لاختبار تحصيلي الکتروني في مقرر القياس والتقويم لدى طلبة الفرقة الثالثة بکلية التربية بالجامعة باستخدام نموذج التقدير الجزئي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي المتفرغ کلية التربية – جامعة الزقازيق

2 کلية التربية – جامعة الزقازيق جامعة التقنية والعلوم التطبيقية الرستاق - عمان

المستخلص

    يهدف البحث إلى الکشف عن مدى مطابقة البيانات لافتراضات نموذج التقدير الجزئي في ضوء طريقتي تقدير الدرجات (التامة – والجزئية)، والتعرف على مدى اختلاف تقديرات قدرات الأفراد وأخطاؤها المعيارية باختلاف طريقتي تقدير الدرجات(التامة – والجزئية)، وکذلک التعرف على مدى اختلاف تقدير الأداء التفاضلي للاختبار التحصيلي الالکتروني باختلاف نوع الطالب(ذکور– اناث) وفق الطريقة التامة لتقدير الدرجات، بالإضافة إلى التعرف على أفضل نموذج للاختبار التحصيلي الالکتروني للحکم على کفاءة المعلومات وفق طريقتي تقدير الدجات ( التامة والجزئية). تکونت عينة البحث من (107) طالباً وطالبة بالفرقة الثالثة بکلية التربية بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية بالرستاق (خلال الفصل الدراسي الأول 2020/2021م). ولتحقيق أهداف البحث قام الباحثان ببناء أداة البحث (اختبار تحصيلي الکتروني في مقرر القياس النفسي والتقويم التربوي من خلال نظام البلاک بورد) وتطبيقها بعد التحقق من افتراضات نظرية الاستجابة للمفردة. وباستخدام برنامج التحليل الاحصائيv.14STATAأظهرت نتائج البحث ما يلي: امتدت تقديرات صعوبة مفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني بين (-2.54، 1.68) باستخدام الطريقة التامة لتقدير الدرجات وفق نموذج التقدير الجزئي وجميعها ضمن المدى المقبول وهو بين (-2.95، 2.95(، کما امتدت تقديرات صعوبة الخطوة من(0-1) بين (0.84، 7.38(، والخطوة (1-2) بين(-7.45، 2.63)، والخطوة(2-3) بين (-3.29، 2.57(، والخطوة (3-4) بين(-16.53، 1,08( باستخدام الطريقة الجزئية لتقدير الدرجات وفق نموذج التقدير الجزئي، وأن جميع قيم مربع کاي لمفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني غير دالة إحصائيا مما يدل على مطابقة البيانات لافتراضات نموذج التقدير ا لجزئي باستخدام الطريقة التامة لتقدير الدرجات، کما أن جميع قيم مربع کاي لخطوات مفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني غير دالة إحصائيا ما عدا الخطوة من( 3-4) في المفردات( 1، 2، 3، 8، 9)، وجاءت تقديرات القدرة باستخدام الطريقة الجزئية في تقدير الدرجات أعلى من الطريقة التامة في تقدير الدرجات، وجاء الخطأ المعياري لتقديرات القدرة باستخدام الطريقة التامة لتقدير الدرجات أعلى من الخطأ المعياري لتقديرات القدرة باستخدام الطريقة الجزئية لتقدير الدرجات، بالإضافة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث في تقدير الاداء التفاضلي لمفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني باستخدام طريقة مانتل هانزل ما عدا المفردة رقم (1) أظهرت أداءاً تفاضليا دالا احصائيا عند مستوى دلالة (0.05) لصالح الذکور، کما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث في تقدير الأداء التفاضلي المنتظم لمفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني باستخدام طريقة الانحدار اللوجستي ما عدا المفردة رقم (1) أظهرت أداءاً تفاضليا منتظما دالا إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) ، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث في تقدير الأداء التفاضلي غير المنتظم لمفردات الاختبار التحصيلي الالکتروني باستخدام طريقة الانحدار اللوجستي ما عدا المفردة (3) أظهرت أداءاً تفاضليا دالا إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) ، وأن قيمة محک دالة المعلومات باستخدام نموذج (Akaike's) (AIC) يساوي(4107.589 (باستخدام الطريقة التامة لتقدير الدرجات، (1762.34(باستخدام الطريقة الجزئية في تقدير الدرجات، مما يدل على أن أفضل نموذج للحکم على کفاءة المعلومات هو النموذج الذي يعتمد على الطريقة الجزئية في تقدير الدرجات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Differential items functioning for an electronic achievement test in measurement and evaluation for an education college third year students in a university using a partial credit model

المؤلفون [English]

  • mohamed khalil 1
  • mimi esmail 2
1 Emeritus Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Zagazig University
2 Faculty of Education - Zagazig University University of Technology and Applied Sciences Rustaq - Oman
المستخلص [English]

This research aimed to identify the data to the assumptions of the partial estimation form in the light of grading estimation methods (full-partial), find out   how the person's abilities estimation differs from its standard errors in the light of the differences of grading estimation method (full- partial) using partial credit model, find out how the Differential items functioning for the electronic achievement test differs according to the difference of the students' gender(males –females) according to the full method in grading estimation using partial credit model, in addition to find out the best electronic achievement test to judge the efficacy of the information. The sample consisted of (107) female and male students in education college in technology and applied science university in al Rustaq, in the academic year 2020/2021. The researchers made the research tool (an electronic achievement test) in the curriculum of measurement and evaluation through blackboard system, and they applied it after checking the item response theory assumptions. The results (using the statistical analysis program (STATA v.14) were: The electronic achievement test difficulty estimation for grading estimation were between (-2.54: 1.68) using the full method for grade estimation using the partial credit model, The step (0-1) difficulty estimation were between (0.84:7.38), step (1-2) were between (-7.45:2.63), step (2-3) were between (-3.29:2.57), step (3-4) were between (-16.53:1.08) using the partial method for estimating grade according to the partial estimation form, All Kai values of the electronic achievement test items were not statistically significant except for the step (3-4) in items (1, 2, 3, 8, and 9), The ability estimation using the partial method in grading estimation was higher than the full method in grading estimation, and the standard error of ability estimation using the full method in grading estimation was higher than the standard error of ability estimation using the partial method in grading estimation, There is no statistical differences between male students and female students in the Differential items functioning for the electronic achievement test items using Mantel Hanzel except for item number (1) that indicated a statistical differential performance at the point (0.05) for the male students, There are no statistical differences between male students and female students in the partial performance estimation of the electronic achievement test items using the logistic slope method except for item number (1) which indicated a statistical differential performance at the point of (0.01), as well as There are no statistical differences between male students and female students in the differential performance estimation of the electronic achievement test items using the logistic slope method except for item number (3) which indicated a statistical differential performance at the point of (0.05), The value of the criterion of the information function using Akaike's model is (4107.58) using the full method in grading estimation, and it is (1762.34) using the partial method in grading estimation, which indicated the best model for judging information efficacy is the model depends on the partial method in grading estimation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Differential items functioning - electronic achievement test- partial credit model
  • university students
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 661-702
  • تاريخ الاستلام: 20 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 31 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 10 إبريل 2021