تعزيز الدور الريادي للجامعات السعودية في ظل التحولات العالمية: جامعة التفرد أنموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد في تخصص الإدارة التربوية جامعة نجران – المملکة العربية السعودية

المستخلص

     استهدفت الدراسة الحالية التعرف على الدور الريادي للجامعات السعودية في ظل التحولات العالمية، والکشف عن أبرز ملامح جامعة التفرد کنموذج للجامعة الريادية، کما هدفت الدراسة التوصل إلى عدد من المقترحات التي يمکن أن يسهم تطبيقها في تحول الجامعات السعودية إلى جامعات ريادية في ضوء نموذج جامعة التفرد. ولتحقيق هذا الهدف استخدمتالدراسةالمنهجالوصفيالتحليلي، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج کان من أهمها: أن التکنولوجيا  تلعب دورًا حاسمًا في تشکيل مستقبل التعلم والتعليم في العقود القادمة، وأن جامعة التفرد ليست مؤسسة تعليمية تقليدية بل هي مؤسسة تقدم منحًا للباحثين الشباب والمبتکرين؛ من خلال العمل مع الشرکات الکبيرة لتوفير منصة لمناقشة الاتجاهات التکنولوجية في المستقبل، کما أن جامعة التفرد مجتمع عالمي للتعلم والابتکار يستخدم تقنيات ذکية لمعالجة أکبر التحديات في العالم، بهدف بناء مستقبل أفضل للجميع، وأن التخصصات الأساسية مثل: الاستراتيجية، والقيادة، والابتکار؛ يجب أن تتطور من أجل استيعاب وتيرة التغيير المتسارعة وعدم الاعتماد على التفکير الخطي، والأطر القديمة. وجامعة التفرد من خلال برامجها وفعالياتها تزودنا بالعقلية والأدوات والموارد للانتقال بنجاح في رحلة التحول نحو الريادة، کما أظهرت نتائج الدراسة الحاجة إلى تعزيز الدور الريادي للجامعات السعودية في مواجهة التحديات العالمية؛ لتحقيق مستهدفات رؤية المملکةالعربيةالسعودية2030 م. وبناء اقتصاد مزدهر، وتوصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات التي يمکن يسهم تطبيقها في تحول الجامعات السعودية إلى جامعات ريادية في ضوء نموذج جامعة التفرد، ومن أهمها: ضرورة اهتمام الجامعات السعودية بخلق بيئة علمية محفزة على الابداع والابتکار، وتطبيقمفهومالجامعةالرياديةالمنتجةللحصولعلىمصادرتمويلإضافية، کما أوصت الدراسة بالاستفادةمن الإجراءات المقترحة في تحسين ممارسات الجامعات السعودية للتحول إلى جامعات ريادية وتعزيز دورها في مواجهة التحديات العالمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing the Entrepreneurial role of Saudi Universities In light of Global Transformations: Singularity University as A Model

المؤلف [English]

  • faisal nagmi
Assistant professor in educational administration Najran University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

 The current study aimed at identifying the Entrepreneurial role of Saudi universities in facing global challenges and revealing the most prominent features of the Singularity University as a model for the Entrepreneurial universities. The study also aimed to reach some proposals that would help transform Saudi universities into pioneering universities in light of the uniqueness university model. To achieve this goal, the study used the descriptive and analytical approach. The study reached several results, the most important of which were: technology plays a decisive role in shaping the future of learning and education in the coming decades , the Singularity University is not a traditional educational institution, but rather an institution that provides grants to young and innovative researchers through work with large companies to provide a platform to discuss future technology trends. Also, the Singularity University is a global community for learning and innovation that uses smart technologies to address the biggest challenges in the world with the aim of building a better future for all, and that the core disciplines such as strategy, leadership and innovation must develop in order to accommodate the accelerating pace of change and not rely on linear thinking, old frameworks. The University of Singularity through its programs and activities, it provides us with the mentality, tools and resources to successfully move on the journey of transformation towards leadership, as the results of the study showed the need to strengthen the Entrepreneurial role of Saudi universities in facing global challenges to achieve the goals of the vision 2030 of  the  Kingdom of Saudi Arabia to build a prosperous economy. The study reached some proposals that would help transform Saudi universities into pioneering universities in light of the exclusivity university model, The most important of which is the need for Saudi universities to create a scientific environment that stimulates creativity and innovation, and to apply the concept of a productive Entrepreneurial university to obtain additional sources of funding and making use of the proposed actions to improve the practices of Saudi universities to transform into Entrepreneurial universities and enhance their role in facing global challenges.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Entrepreneurial role - Global challenges - Singularity University
  • Saudi Universities
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 827-882
  • تاريخ الاستلام: 29 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 10 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 19 إبريل 2021