بيئة التعلم النقال عبر تطبيق النير بود Near pod وأثرها على تنمية مهارات إنتاج القصة الرقمية والتنور التقني لدي طالبات الطفولة المبکرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج الطفل المساعد کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة المنيا

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى: إعداد قائمة بالمهارات الأساسية اللازمة لإنتاج القصة الإلکترونية لأطفال مرحلة الطفولة المبکرة، قياس أثر بيئة التعلم النقال عبر تطبيق نيربود Near pod في: جانب التحصيل المعرفي لطالبات الطفولة المبکرة لمهارات انتاج القصة الرقمية، تنمية مهارات انتاج القصة الرقمية، والتنور التقني لدي طالبات الطفولة المبکرة- مجموعة البحث.
اعتمد البحث الحالي على المنهج شبه التجريبي، حيث تم استخدام تصميم المجموعتين التجريبية والضابط، واشتملت أدوات البحث علي إعداد قائمة بالمهارات الأساسية اللازمة لإنتاج القصة الرقمية لأطفال الروضة بطاقة تقييم منتج تعليمي ،اختبار الجانب المعرفي لمهارات انتاج القصة الرقمية ، مقياس التنور التقني لطالبات الطفولة المبکرة- إعداد الباحثتان-
وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات إنتاج القصة الرقمية لدى طالبات الطفولة المبکرة لصالح المجموعة التجريبية، ووجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية لبطاقة تقييم منتج (القصة الرقمية) لدى طالبات الطفولة المبکرة لصالح المجموعة التجريبية ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لمقياس التنور التقني لدى طالبات الطفولة المبکرة لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث الحالي فإنه يمکن تقديم التوصيات التالية:

·    استخدام التعلم النقال في التعليم بشکل أکثر فاعلية لأهميته وفاعليته في التعليم وخاصة في ظل الظروف الراهنة.
·    الاهتمام بإنتاج القصص الرقمية وفقاً لمعايير تربوية هادفة لتحقيق نواتج تعلم متنوعة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The mobile learning environment through the application of the near pod and its impact on the development of digital story production skills and technical enlightenment among early childhood students

المؤلفون [English]

  • NAGLAA ABDELRAHMAN 1
  • Eman shoaeb 2
1 Assistant Professor of Child Curriculum College of Early Childhood Education Minia University
2 Assistant professor of educational technology College education quality Fayoum University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to: prepare a list of the basic skills needed to produce a digital story for early childhood children, measure the impact of the mobile learning environment through the Near pod application in: the cognitive achievement of early childhood students in digital story production skills, developing digital story production skills, and technical enlightenment I have a female early childhood student - research group.
The current research was based on the quasi-experimental approach, where the design of the two experimental groups and the control was used, and the research tools included preparing a list of the basic skills needed to produce the digital story for kindergarten children, an educational product evaluation card, testing the cognitive aspect of digital story production skills, the scale of technical enlightenment for early childhood students. Prepared by the two researchers.
The results of the research found that there were statistically significant differences between the mean scores of the students of the control and experimental groups in the post-measurement test of cognitive achievement related to the skills of digital story production among early childhood students in favor of the experimental group. and found statistically significant differences between the mean scores of the students of the control and experimental groups for a product evaluation card. (Digital story) among early childhood students in favor of the experimental group, there are statistically significant differences between the mean scores of the students of the control and experimental groups in the post-measurement of the technical enlightenment scale of early childhood students for the benefit of the experimental group, In light of the findings of the current research, the following recommendations can be made:
• Using mobile learning in education more effectively due to its importance and effectiveness in education, especially in light of the current circumstances.
• Attention to producing digital stories according to targeted educational standards to achieve various learning outcomes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • mobile learning environment
  • near pod application
  • digital story production skills
  • technical enlightenment
  • early childhood students
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 987-1028
  • تاريخ الاستلام: 15 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 28 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 05 إبريل 2021