رؤية أعضاء هيئة التدريس لکفايات معلم تعليم الکبار فى ضوء التحول الرقمى للمجتمع المصرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

  هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد کفايات معلم تعليم الکبار فى ضوء التحول الرقمى للمجتمع المصرى من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعات مصر، وتم تطبيق استبانه الکترونياً على عينه من أعضاء هيئة التدريس بلغ عددها (30) عضو من جامعة (القاهرة ، حلوان ،عين شمس ،المنصورة ، بنها،بنى سويف ، کفر الشيخ، دمنهور، طنطا) وتتضمن الاستبانه (7) محاور هى الکفايات (الشخصية )،(المهنية )،(الأکاديمية)،(الثقافية والاجتماعية)،(التکنولوجية والرقمية)،(الأخلاقية)،(إدارة الصف) بواقع (65) عبارة هى معارف ومهارات واتجاهات يجب أن يمتلکها معلم تعليم الکبار فى ضوء التحول الرقمى للمجتمع المصرى ، وأوصت الدراسة بضرورة:

·      التطوير المستمر لکفايات معلم الکبار بما يتناسب مع متطلبات التحول الرقمى.
·      التخطيط لبرامج تکوين معلم الکبار مع وضع أهداف واضحة ومحددة تتناسب مع متطلبات التحول الرقمى ويمکن قياسها.
·      وضع سياسة موحدة ومناسبة لتحديات القرن الحالى لعملية تکوين معلم الکبار على مستوى کليات التربية ، وکذلک انتقاء واختيار معلمى الکبار الراغبين في العمل بهذا المجال.
·      تطوير برامج إعداد معلم الکبار, بحيث تنمى کفايات التدريس, والتدريب على التکنولوجيا الحديثة, واستخداماتها في التعليم.
·      حرص المجتمع على توفير فرص عمل للمتحررين من الأمية لضمان حياة کريمة.
·      توظيف التقنيات الحديثة والرقمية للتعليم في مجال محو الأمية وتعليم الکبار.
·      زيادة الوعي ببرامج محو الأمية من خلال الحملات الإعلامية والاتصال الجماهيري.
·      تفعيل دور المجتمع المدني فى المشارکة مادياً وثقافياً فى برامج محو الأمية وتعليم الکبار.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The staff members vision of the adult education teacher’s competencies in light of the Egyptian community digital transformation

المؤلف [English]

  • fatma alnaggar
pedagogy teacher Faculty of Education - Kafr El-Sheikh University
المستخلص [English]

The current study aimed to determine the competencies of adult education teachers in light of the digital transformation of the Egyptian society from the point of view of faculty members in Egyptian universities, and an electronic questionnaire was applied to a sample of faculty members, which reached 30 members from the University (Cairo, Helwan, Ain Shams, Mansoura, Benha, Beni Suef, Kafr El Sheikh, Damanhour, Tanta) and the questionnaire includes (7) axes: (personal) competencies, (professional), (academic), (cultural and social), (technological and digital), (ethical), (management The class (65) phrases are knowledge, skills, and attitudes that an adult education teacher should possess in light of the digital transformation of Egyptian society. The study recommended that:
• Continuous development of adult teacher competencies in line with the requirements of digital transformation.
• Planning for adult teacher training programs with setting clear and specific goals commensurate with the requirements of digital transformation and can be measured.
• Establishing a unified policy appropriate to the challenges of the current century for the process of training adult teachers at the level of colleges of education, as well as selecting and selecting adult teachers willing to work in this field.
• Developing adult teacher preparation programs to develop teaching competencies, training on modern technology, and its uses in education.
• Society's keenness to provide job opportunities for those who are freed from illiteracy to ensure a decent life.
• Employing modern and digital technologies for education in the field of literacy and adult education.
• Increasing awareness of literacy programs through media campaigns and mass communication.
• Activating the role of civil society in participating financially and culturally in literacy and adult education programs.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Competencies of adult education teacher
  • digital transformation
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 1029-1115
  • تاريخ الاستلام: 20 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 30 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 10 إبريل 2021