أثر استخدام التعلم السحابي المتنقل (تطبيق البلاک بورد) لتدريس مقرر التفاضل والتکامل في تنمية حل المشکلات الرياضية والاتجاه نحوه لدي طالبات الرياضيات بالکلية الجامعية بالقنفذة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بقسم التربية وعلم النفس ( تخصص مناهج وطرق تدريس رياضيات) الکلية الجامعية بالقنفذة – جامعة أم القرى المملکة العربية السعودية

المستخلص

          يهدف البحث الحالي إلى قياس أثر استخدام التعلم السحابي المتنقل (تطبيق البلاک بورد) لتدريس مقرر التفاضل والتکامل في تنمية حل المشکلات الرياضية والاتجاه نحوه لدي طالبات الرياضيات بالکلية الجامعية بالقنفذة. وللإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من صحة الفروض استخدم البحث المنهج التجريبي . وتکونت عينة البحث من (87) طالبة من الطالبات المسجلات لمقرر التفاضل والتکامل(1)  لعام 2020 م ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين :مجموعة ضابطة (44) ومجموعة تجريبية (43) ، وتمثلت مواد المعالجة التجريبية في (المحاضرات المسجلة ورفع المحتوى وتصميم المناقشات الخاصة بمقرر التفاضل والتکامل على منصة البلاک بورد) ، وتمثلت أدوات البحث في:  اختبار حل المشکلات وتکون من (24) مفردة مقالية مقسمة إلى خمسة محاور ، ومقياس الاتجاه نحو التعلم السحابي المتنقل والذي تکون من(45) عبارة مقسمة إلى  ثلاثة محاور  ( الاتجاه نحو طبيعة التعلم السحابي المتنقل ، الاتجاه نحو الاهتمام والاستمتاع بالتعلم السحابي المتنقل، الاتجاه نحو تقدير أهمية التعلم السحابي المتنقل). وتوصل البحث إلى فاعلية استخدام التعلم السحابي المتنقل في تنمية مهارة حل المشکلات لدى المجموعة التجريبية ، ونمو اتجاه طالبات المجموعة التجريبية نحو التعلم السحابي المتنقل بالتطبيق البعدي للمقياس. وقد أوصى البحث بتعميم التعلم السحابي المتنقل عبر البلاک بورد على کل مقررات الرياضيات خاصة والمقررات التي يدرسها طلاب الکلية عامة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Impact of using mobile cloud learning (the blackboard application) to teach the calculus course in developing mathematical problem solving and the trend towards it among female students of mathematics at the University College in Al-Qunfudhah

المؤلف [English]

  • howida sayed
Associate Professor, Department of Education and Psychology (specializing in Curricula and Teaching Methods of Mathematics) Al-Qunfudhah University College - Umm Al-Qura University, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aims to measure the impact of using mobile cloud learning (the blackboard application) to teach the calculus course in developing mathematical problem solving and the trend towards it among female students of mathematics at the University College in Al-Qunfudhah. To answer the study's questions and verify the validity of the assumptions, the study used the experimental method. The study sample consisted of (87) female students registered for the calculus (1) for 2020, They were divided into two groups: the control group (44) and the experimental group (43), Experimental processing materials were (recorded lectures, content uploading and design of calculus discussions on the blackboard platform) , The study tools were: problem-solving testing and it is from (24) essay questions divided into five axes,  and The trend measure for mobile cloud learning, which is consisted of (45) phrases ,Is divided into three axes (the trend towards the nature of mobile cloud Learning, the trend towards attention and enjoyment of mobile cloud Learning, the trend towards estimating the importance of mobile cloud Learning). The study found the effectiveness of using cloud mobile learning to develop the problem-solving skills of the experimental group. And the growth of the trend of students of the experimental group towards mobile cloud learning through the post application of the scale. The study recommended the generalization of mobile cloud learning via the blackboard to all mathematics courses in particular and the courses taught by college students in general.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Mobile Cloud Learning
  • Blackboard
  • Problem Solving
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 1251-1300
  • تاريخ الاستلام: 25 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 05 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 17 إبريل 2021