تفعيل الرقمنة الذکية بالجامعات المصرية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية- بقسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية النوعية جامعة دمياط

المستخلص

أحدثت الثورة الصناعية الرابعة طفرة کبيرة في مختلف المجالات کإحدى أهم القوة المؤثرة في المجتمعات والتي تسارعت تجلياتها بتطوير تکنولوجيا المعلومات وقدوم إنترنت الأشياء والذکاء الاصطناعي وأنظمة الحوسبة، وأصبحت خطوة التحول الرقمي الذکي هي بداية التغيير والانطلاق لمنظومة تلحق برکب المستجدات العالمية، وعليه أصبحت الجامعات مطالبة بتطوير الأساليب التعليمية المتبعة إلي أساليب رقمية ذکية مرنة وأکثر فاعلية لتحقيق خدمات تعليمية عالية الجودة وتحسين نوعية المخرجات التعليمية، ولذا استهدف البحث الحالي تقديم آليات تنفيذية مقترحة لتفعيل الرقمنة الذکية بالجامعات المصرية لمواکبة الثورة الصناعية الرابعة بأبعادها المختلفة، والوقوف علي ما يفرضه التحول الرقمي الذکي من تحديات علي کافة مکونات المنظومة التعليمية، وقد اعتمد البحث الحالي علي المنهج الوصفي التحليليللاطلاع علي ملامح الثورة الصناعية الرابعة ورصد المتطلبات اللازمة لدمج أنظمة الرقمنة الذکية بالجامعات المصرية، وکانت أهم النتائج التي توصل إليها البحث: ضرورة تهيئة الجامعات لاستيعاب متطلبات الرقمنة الذکية وإيجاد رؤية موحدة لتصميم حرم جامعي ذکي، الحاجة إلي نشر ثقافة الرقمنة الذکية لدي الأطر البشرية بالجامعات المصرية، بالإضافة إلي ضرورة تفعيل نظام التعليم الهجين داخل القاعات التدريسية،وصولاً إلي عدد من التوصيات من أهمها: تبنى رؤي مستقبلية لتطوير الجامعات المصرية ومواکبة حرکة التقدم العلمي لمواجهة التحديات المتلاحقة للثورة الصناعية الرابعة، تعزيز قدرات الموارد البشرية والخدمات الذکية بالجامعات المصرية في مجالات الرقمنة الذکية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Activating Smart Digitalization in Egyptian Universities In The Light of 4Th Industrial Revolution

المؤلف [English]

  • marwa alkhawlany
Teaching Fundamentals of Education - Department of Educational and Psychological Sciences Faculty of Specific Education, Damietta University
المستخلص [English]

The 4th Industrial Revolution has brought about a great leap in different fields, as one of the major influencing forces in the societies whose superiorities accelerated advancements of Information Technology, rising of Internet of Things, Artificial Intelligence and computing systems. Thus, Smart Digital Transformation became a start point for change and launching a system capable of copping with the global developments. Therefore, universities are required to developing the adopted educational methods into smart digital techniques. Those techniques should be more flexible and effective in order to provide high quality educational services, and to improve quality of the educational outputs.
Thus, this research aimed to providing Proposed Executive Mechanisms for activating smart digitalization in the Egyptian Universities to keep pace with the 4th Industrial Revolution in its different dimensions. In addition to identifying the challenges imposed on all components of the educational system by Smart Digital Transformation. The research used the Analytical Descriptive Approach; to view the features of 4th Industrial Revolution and identify the requirements for integrating smart digitalization systems into the Egyptian Universities.
The research concluded to a number of findings: The necessity of preparing universities to accommodate the Smart Digitalization and developing a common vision for designing a smart campus. The importance of spread the Smart Digitalization culture among human framework within the Egyptian universities. In addition, the necessity of activating Hybrid Education System in teaching rooms. The study ended to a number of recommendations: Adopting future visions for developing the Egyptian universities and keeping pace with science advancements motion for facing the successive challenges of 4th Industrial Revolution. Enhancing human resources’ abilities and providing smart services in digitalization fields, in the Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: (Digitalization
  • smart digitalization
  • Internet of Things
  • Artificial Intelligence
  • Egyptian universities
  • 4th Industrial Revolution)
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 1409-1499
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 16 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 24 إبريل 2021