برنامج تدريبي قائم على مراکز التعلم لتنمية الممارسات العلمية المتعلقة بمعايير العلوم للجيل القادم (NGSS) والتفکير السابر لدى الطلاب معلمي العلوم بکلية التربية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية بالغردقة- جامعة جنوب الوادي

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى تحديد فاعلية برنامج تدريبي قائم على مراکز التعلم لتنمية الممارسات العلمية المتعلقة بمعايير العلوم للجيل القادم (NGSS)  والتفکير السابر لدى الطلاب معلمي العلوم بکلية التربية ، ولمعرفة أثر المتغير المستقل (البرنامج التدريبي) على المتغيرات التابعة (الممارسات العلمية المتعلقة بمعايير العلوم للجيل القادم (NGSS)  والتفکير السابر) طبقت أدوات البحث (اختبار الجانب المعرفي للممارسات العلمية وبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي للممارسات العلمية، مقياس التفکير السابر) على عينة من الطلاب المعلمين بکلية التربية بالغردقة ، وبلغ عددهم (28) طالباً وطالبة بالفرقة الرابعة تخصص علوم ، وقد تبين من نتائج البحث أن هناک فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α=0.01) بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين بالفرقة الرابعة (تخصص علوم) بکلية التربية بالغردقة في التطبيق القبلي و البعدى في الأداء على اختبار وبطاقة ملاحظة الممارسات العلمية ککل لصالح التطبيق البعدى، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α=0.01) بين متوسطى درجات الطلاب المعلمين بالفرقة الرابعة (تخصص علوم) بکلية التربية بالغردقة في القياس القبلي البعدى في الأداء على مقياس التفکير السابرککل لصالح القياسالبعدى وقد تم تقديم بعض التوصيات ومنها: تقويم وتطوير برامج إعداد المعلم في کليات التربية في ضوء الممارسات العلمية المتعلقة بمعايير تعلم العلوم للجيل القادم NGSS ، تدريب أعضاء هيئة التدريس بالجامعات على استخدام مراکز التعلم وفقا لنظام التعلم الهجين ، الاهتمام بتنمية الممارسات العلمية والهندسية والتفکير السابر لدى الطلاب معلمي العلوم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Training Program Based on Learning Centers in Developing Scientific Practices of the Next Generation Science Standards (NGSS) and the Probe Thinking of the Science Teachers’ Students at the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • karima mohamed
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods for Science Faculty of Education in Hurghada - South Valley University
المستخلص [English]

     The present research aimed to determin the effectiveness of a training program based on learning centers on developing the scientific practices of the next generation Science standards (NGSS) and the probe thinking of the science teachers 'students at the Faculty of Education. In order to investigate the effect of the independent variable (training program) on the dependent variables (science practices and probe thinking), the research instruments (a scientific practices test, an observation card and a probe thinking scale) were applied on (28) fourth year students at the Faculty of Education. Results of the research revealed the following outcomes: There were statistically significant differences at (0.01) level between the mean scores of the science teachers’ students at Hurghada Faculty of Education in the pre/post test and in the observation card of the scientific practices in favor of the post application. Moreover, there were statistically significant differences at the (0.01) level between the mean scores of the science teachers’ students at Hurghada Faculty of Education  in the pre/post measurement of the probe thinking scale in favor of post measurement.Recommendations: Evaluating and developing teacher’s preparation programs at the Faculties of Education in light of the scientific practices of the Next Generation Science Standards (NGSS),Training the faculty members in the universities on using learning centers according to the hybrid learning system, Developing the scientific and engineering practices and the proactive thinking of the science teachers’ students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Learning Centers
  • Scientific Practices of the Next Generation Science Standards (NGSS)
  • Probe Thinking
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 1501-1585
  • تاريخ الاستلام: 02 إبريل 2021
  • تاريخ المراجعة: 16 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 22 إبريل 2021