تصور مقترح قائم على کفايات التعليم الالکترونى لتنمية أبعاد البراعة التدريسية واليقظة العقلية لدى طالبات معلمات الاقتصاد المنزلى بکلية التربية النوعية – جامعة الاسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى کلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية

2 مدرس مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى کلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدف هذا البحث الى التعرف على فعالية تصور مقترح قائم على کفايات التعليم الالکترونى لتنمية أبعاد البراعة التدريسية واليقظة العقلية لدى الطالبات معلمات الاقتصاد المنزلى بکلية التربية النوعية – جامعة الاسکندرية، ولتحقيق أهداف البحث فقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفى التحليلى، وذلک فيما يتصل بجمع البيانات والمعلومات حول کفايات التعليم الالکترونى والبراعة التدريسية واليقظة العقلية،من أجل وضع التصور المقترح، وتصميم أدوات البحث، وکذلک المنهج شبه التجريبي وذلک فيما يتصل بإجراءات تطبيق تجربة البحث، والتى تتمثل فى القياسات القبلية والبعدية وإجراءات تطبيق التصور المقترح.
وتکونت عينة البحث من (24) طالبة من طالبات الفرقة الرابعة بقسم الاقتصاد المنزلى، وتم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين الأولى ضابطة وبلغ عددها (12) طالبة،والثانية تجريبية وبلغ عددها أيضاً (12) طالبة، واستخدمت الباحثتان مجموعة من الأدوات لقياس مقدار التغير الحادث في الأداء بالنسبة للطالبات المعلمات عينة البحث،وتمثلت هذه الأدوات في اختبار البراعة التدريسية ومقياس اليقظة العقلية.
وکشف نتائج البحث عن عدة نتائج أهمها وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لأبعاد البراعة التدريسية (الاستيعاب المفاهيمى- الطلاقة الاجرائية- الکفاءة الاستراتيجية- الاستدلال التکيفى- الرغبة المنتجة) ومجموعهما الکلي لصالح طالبات المجموعة التجريبية، وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لأبعاد اليقظة العقلية (التمييز اليقظ- الانفتاح على الجديد- الوعى بالخبرات الراهنة- الوعى بوجهات النظر المتعددة- عدم التفاعل مع الخبرات الداخلية) ومجموعهما الکلي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed Conception Based on E-learning Competencies to Develop Teaching Proficiency Dimensions and Mindfulness Among Female Students, Teachers of Home Economics at The Faculty of Specific Education - Alexandria University

المؤلفون [English]

  • hala abelela 1
  • eman aboaraab 2
1 Professor of Curricula and Teaching Methods for Home Economics, Faculty of Specific Education, Alexandria University
2 Instructor of Curriculum and Methods of Teaching Home Economics, Faculty of Specific Education Alexandria University
المستخلص [English]

The aim of this research is to identify the effectiveness of a proposed perception based on E-learning competencies to develop the teaching proficiency and Mindfulness of female students, teachers of home economics at the Faculty of Specific Education - Alexandria University, and to achieve the objectives of the research, the two researchers used the descriptive and analytical method, in relation to collecting data and information about E-learning competencies teaching proficiency and Mindfulness , in order to develop the proposed visualization, and design research tools, as well as the curriculum semi - experimental in connection with the application of the experience of research procedures, which are in the tribal and dimensionality measurements and procedures for the proposed visualization application.
The formed sample search of (24) students from the students Fourth Division of Home Economics Department, and was Tqsimhn evenly into two groups the first officer reached the number of her (1 2) student, and the second trial and reached number also (1 2) student, used a researcher Tan group of tools to measure the amount of change incident in performance for students parameters sample search, and represented these tools to test the proficiency of teaching and measure Mindfulness.
The results of the research revealed several results, the most important of which is the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental and control groups of students in the post-measurement of the dimensions of teaching proficiency and their total in favor of The students of the experimental group, as well as, and c and d, statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post-measurement of the dimensions of Mindfulness and their total for the benefit of the experimental group students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • E
  • learning competencies
  • teaching proficiency
  • Mindfulness