استخدام إستراتيجية تسلق الهضبة المدعمة بالأنشطة الإثرائية في تدريس اللغة العربية وأثرها على تحسين الأداء القرائي وفهم المقروء وتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لدى التلاميذ الموهوبين ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد کلية التربية بقنا- جامعة جنوب الوادي

المستخلص

 هدف البحث إلى التعرف على أثر استخدام إستراتيجية تسلق الهضبة المدعمة بالأنشطة الإثرائية في تدريس اللغة العربية على تحسين الأداء القرائي وفهم المقروء وتنمية مهارات الحل الإبداعي  للمشکلات لدى التلاميذ الموهوبين ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية ،  واستخدم البحث المنهج التجريبيالتربوي ، واعتمد على التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة ذات القياسين القبلي والبعدى ، وتم ضبط عينة البحث ضبط علمياً عن طريق تطبيق اختبار الذکاء المصور، واختبار تورانس للتفکير الإبداعي الصورة (ب) ، ومقياس صعوبات تعلم القراءة ، على مجتمع البحث ، بحيث تکونت عينة البحث من 23 تلميذًا من التلاميذ الموهوبين ذوى صعوبات تعلم القراءة مدرسة سيدى عبد الرحيم الابتدائية، مدرسة مدينة العمال الابتدائية ـ مدرسة عمر أفندي الإبتدائية، مدرسة المعنا الإبتدائية ، مدرسة اللغات التجريبية بمنطقة مساکن عثمان، واستخدم البحث أدوات بطاقة ملاحظة الأداء القرائي ، واختبار فهم المقروء ، ومقياس الحل الإبداعي للمشکلات ، وبعد تطبيق أدوات القياس على تلاميذ المجموعة التجريبية تطبيقًا قبليًا وبعديًا، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات رتب درجات التلاميذ على بطاقة ملاحظة الأداء القرائي ، واختبار فهم المقروء، ومقياس الحل الإبداعي للمشکلات لصالح التطبيق البعدى ، بما يؤکد على أثر توظيف إستراتيجية تسلق الهضبة المدعمة بالأنشطة الإثرائية في تدريس اللغة العربية على تحسين الأداء القرائي وفهم المقروء وتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لدى التلاميذ الموهوبين ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية ،وقدم البحث مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Employing the hill climbing strategy supported by enrichment activities in teaching the Arabic language and its Impact on improving reading performance, reading comprehension and development of creative problem-solving skills for gifted students with learning difficulties in elementary stage.

المؤلف [English]

  • hassan seveen
Assistant Professor of Curriculum and Methods of Teaching Arabic Language Faculty of Education in Qena - South Valley University
المستخلص [English]

 The aim of the research is to employ a strategy of climbing the plateau supported by enrichment activities in teaching the Arabic language and its impact on improving reading performance, reading comprehension and developing creative problem-solving skills for gifted students with learning difficulties in the elementary stage, and the research used the experimental educational approach, and it relied on the experimental design of one group;the same pre- and dimensional measurements.The research sample was controlled scientifically by applying the pictorial intelligence test, the Torrance test for creative thinking, picture (b), and the reading learning difficulties scale, to the research community, so the research sample consisted of 23 gifted students with difficulties Learning reading at Sidi Abdel Rahim Primary School, Madinet Alomal primary school,Omar Afandi primary school, Almeana primary school, and Masken Othman language school.The research used the tools of the reading scorecard, the reading comprehension test, and the creative problem solving scale, and after applying the measurement tools to the students of the experimental group in pre and post application, the results indicated the existence of statistically significant differences in the mean scores of the students' scores on Reading Scorecard, Reading Comprehension Test, and Creative Problem Solving Scale for the App After that; confirming the impact of employing the strategy of climbing the plateau supported by enrichment activities in teaching the Arabic language on improving reading performance, reading comprehension and developing creative problem-solving skills for gifted pupils with learning difficulties at the elementary level, and the research presented a set of recommendations and suggested research in light of the results of search .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Hill Climb Strategy
  • Enrichment Activities
  • Reading Performance
  • Reading Comprehension
  • Creative Problem Solving
  • Gifted Students with Learning Difficulties