العلاقات بين اليقظة العقلية والقلق القرائي وتعرف وطلاقة تعرف الکلمة لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعرف الکلمة بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد قسم التربية الخاصة-کلية التربية جامعة الملک خالد-المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى اليقظة العقلية والقلق القرائي، والعلاقات الارتباطية بين اليقظة العقلية والقلق القرائي وتعرف وطلاقة تعرف الکلمة لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعرف الکلمة بالمرحلة الابتدائية. وتکونت عينة الدراسة من (68) تلميذاً بالصفوف من الثاني للرابع بإدارة تعليم عسير، بمتوسط عمري (8.60) سنة، وانحراف معياري (0.83). واستخدمت الدراسة مقياس اليقظة العقلية (إعداد: الباحث) ومقياس القلق القرائي (إعداد الباحث) واختبارات تعرف الکلمة. وأشارت نتائج الدراسة إلى انخفاض مستوى اليقظة العقلية وارتفاع مستوى القلق القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعرف الکلمة، کما أشارت النتائج إلى وجود ارتباط موجب دال إحصائيًا بين اليقظة العقلية وبين کل من تعرف وطلاقة تعرف الکلمة، ووجود ارتباط سالب دال إحصائيًا بين کل من تعرف وطلاقة تعرف الکلمة وبين القلق القرائي، ووجود ارتباط سالب دال إحصائيًا بين اليقظة العقلية والقلق القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعرف الکلمة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relationship between Mindfulness, Reading Anxiety, Word Recognition, and Word Recognition Fluency for Pupils with Word Recognition Disabilities in the Primary Stage

المؤلف [English]

  • REFAI hussein
Assistant Professor, Department of Special Education - College of Education King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the level of mindfulness and reading anxiety, and to identify the nature of the correlations between mindfulness, reading anxiety, word recognition, and word recognition fluency for pupils with word recognition disabilities in the second, third, and fourth grades of the directorate of education in Asir. The sample of the study consisted of (68) male pupils (M= 8.60 years, SD= 0.83). The study used the mindfulness scale (the researcher's preparation), the reading anxiety scale (the researcher's preparation), and word recognition tests. results of the study indicated a low level of mindfulness and a high level of reading anxiety, the results also indicated that: mindfulness was positively and statistically significant correlated with word recognition and word recognition fluency; word recognition and word recognition fluency were negatively and statistically significant correlated with reading anxiety; There was a statistically significant negative correlation between mindfulness and reading anxiety among pupils with word recognition disabilities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • mindfulness
  • reading anxiety
  • word recognition
  • word recognition fluency
  • word recognition disabilities