المضامين التربوية في قضايا الخطاب الديني المسيحي بالصحافة القبطية (دراسة تحليلية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث الکشف عن المضامين التربوية بقضايا الخطاب الديني المسيحي بالصحافة القبطية (جريدة وطنى – مجلة الکرازة)  الصادرة عن المؤسسة القبطية الرسمية ممثلاً في کتابات البابا تواضروس الثاني ونيافة الأنبا موسى أسقف الشباب، والخطاب غير الرسمي ممثلا في کتابات يوسف سيدهم ورسمي عبد الملک، في الفترة من 1/11/2019م حتى 29/11/2020م. واعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي وأسلوب تحليل الخطاب وتحليل المضمون الکيفي. وتوصلت الباحثتان إلى أن قضايا الخطاب الديني المسيحي بالصحف القبطية عينة الدراسة تضمنت مجموعة من المضامين التربوية ومنها: أهمية القدوة سواء لدى الأبوين أو في خادم الکنيسة أو المسئول في الحکومة، والتأکيد على المواطنة الحقة والبعد عن الصراع الاجتماعي داخل الدين المسيحي أو مع المسلمين، والديمقراطية وأسس السلوک الديمقراطي، وإصلاح النظم التعليمية وإرساء قواعد التربية  الإيجابية  وتربية الوجدان، والفلسفة التربوية الموجهه التى يمکن استخلاص الکثير من أبعادها من خطاب البابا تواضروس وخطاب الأنبا موسى والتى تؤکد على تنمية الشخصية الإنسانية المتکاملة وتکافؤ الفرص، وتغيير الصورة الذهنية عن المرأة في محتوى المناهج الدراسية في المراحل التعليمية المختلفة لتتماشى مع ما تحظى به المرأة من مکانة متميزة في الوقت الحالي ومناهضة کافة أشکال العنف ضدها، والأخذ بالمنهج العلمي، والتأکيد على الحوار کاستراتيجية تربوية تسهم في تحقيق الانفتاح على الآخر، وإبراز أهمية تجديد الخطاب الديني، والتطبيقات الحياتية ودورها في إنماء روح البحث لدى الشباب من خلال التأکيد عى أهميتها ليصل الشباب بأنفسهم إلى الفکر السليم واتخاذ القرار البناء بقوة الحجة وإعمال العقل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational implications within Christian religious discourse issues in the Coptic press (An analytical study)

المؤلفون [English]

  • asmaa ahmed
  • fifian baseily
pedagogy teacher Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

The research aimed to find out the Educational implications in Christian religious discourse issues in the Coptic press (Watani Newspaper - The Evangelism Magazine) issued by the official Coptic Foundation, represented in the writings of Pope Tawadros II and His Excellency Anba Musa, Bishop of the Youth, and the informal discourse represented in the writings of Yusef Sidhum and Rasmy Abd al-Malik, during the period From 1/11/2019 to 29/11/2020. The two researchers relied on the descriptive method, discourse analysis method, and qualitative content analysis. The researchers concluded that the issues of Christian religious discourse in Coptic newspapers (the sample of the research) included a set of educational implications, including: (1) the importance of role models, whether for parents or the servant of the Church or the official in the government, (2) the emphasis on true citizenship and keeping away from the social conflict within the Christian religion or with Muslims, (3) the emphasis on democracy and foundations Democratic behavior, (4) reforming educational systems, (5) establishing the rules of positive education and raising awareness, as well as (6) the guided educational philosophy.  dimensions of this educational philosophy can be drawn from the speech of Pope Tawadros and that of Anba Musa, which emphasizes the development of the integrated human personality and equal opportunities, and changing the mental image of women in the content of the curricula at the educational stages to be in line with the privileged position of women at the present time. In addition, it placed an emphasis on  opposing all forms of violence against women, adopting the scientific method, the role of dialogue as an educational strategy that contributes to achieving openness to others,  as well as highlighting the importance of renewing religious discourse, life applications and their role in developing the spirit of research among youth through  emphasizing its importance for young people to reach the right thinking and constructive decision-making with the power of argument and the realization of reason.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational Implications
  • Christian Religious Discourse
  • Coptic Press