برنامج قائم على نموذج نيدهام البنائي لتنمية مهارات تدريس القرآن الکريم واکتساب مهارات التفکير التحليلي لدى طلاب الدراسات القرآنية بجامعة القصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية المشارک کلية التربية – جامعة القصيم- المملکة العربية السعودية

المستخلص

سعى هذا البحث لبناء برنامج قائم على نموذج نيدهام البنائي لتنمية مهارات تدريس القرآن الکريم واکتساب مهارات التفکير التحليلي لدى طلاب الدراسات القرآنية بجامعة القصيم، وقد صاغ الباحث فروضي بحثه على النحو التالي:
-     لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفق نموذج نيدهام ودرجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفق الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات تدريس القرآن الکريم.
-          لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفق نموذج نيدهام ودرجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفق الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفکير التحليلي.
واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتم تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية وعددها (14) طالباً، بينما درست المجموعة الضابطة وعددها (14) طالبا بالطريقة المعتادة وتوصلت الدراسة إلى رفض الفرضية الأولى والثانية، وبناء على هذه النتيجة تتأکد فاعلية البرنامج القائم على نموذج نيدهام البنائي في تنمية مهارات تدريس القرآن الکريم واکتساب مهارات التفکير التحليلي لدى طلاب الدراسات القرآنية بجامعة القصيم.
أوصى الباحث بعدد من التوصيات بناء على نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Program Based on The Needham Constructive Model for The Development of The Teaching Skills of The Holy Qur’an And the Acquisition of Analytical Thinking Skills Among Qur’anic Studies Students at Qassim University

المؤلف [English]

  • gobeer alharby
Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Forensic Sciences College of Education - Qassim University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract
The purpose of the current study was to design a program based on the Needham Constructive Model to develop the skills of teaching the Holy Qur’an and acquire analytical thinking skills among Qur’anic studies students at Qassim University, and measure the effectiveness of this program in developing the skills of teaching the Holy Qur’an and acquiring analytical thinking skills. The following hypotheses have been formulated:
- There are no statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of the experimental group students who studied according to the Needham model and the scores of the control group students who studied according to the traditional method in the post administration of the test of teaching skills of the Holy Qur’an
- There are no statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of the experimental group students who studied according to the Needham model and the scores of the control group students who studied according to the traditional method in the post administration of the Analytical Thinking Skills Scale.
By using the quisi-experimental approach, 28 students have been participated of which (14) students were in the experimental group and the other 14 participated in the control group.  The resutlsof the study indicated that the first and second hypothesis have been refuted. Based on this, the program of the study based on the Needham structural model for development Teaching skills of the Noble Qur’an and acquiring analytical thinking skills among Qur’anic studies students at Qassim University has been proved to be effective.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Needham Constructive Model
  • Methods of Teaching Sharia Sciences
  • Quranic Studies