فعالية استخدام تطبيقات الذکاء الاصطناعي للتعرف الآلي على الخصائص الصوتية الفيزيائية لکلام التلاميذ ذوى اضطرابات النطق بالمرحلة الابتدائيــة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اضطرابات اللغة والکلام کلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة جامعة بنى سويف

المستخلص

   هدفت الدراسة إلى استخدام استخدم تطبيقات الذکاء الاصطناعي للتعرف الآلي على الخصائص الصوتية الفيزيائية لکلام التلاميذ ذوى اضطرابات النطق بالمرحلة الابتدائيــة ، ولتحقيق أهداف الدراسة ، تم تصميم مقياس لاضطراب صوت الکلام تکون من (54)  فقرة  تناول سبعة أبعاد لمظاهر اضطراب صوت الکلام ، وتکونت عينة الدراسة الحالية من (6) تلاميذ وتلميذه (3) من الذکور ، (3) من الاناث وتراوحت اعمارهم ما بين (6: 9) سنوات من تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة الوادي الجديد الذين لديهم اضطرابات في صوت الکلام ( النطق) في الأصوات سابقة الذکر،. وتم الترکيز  في التحليل الفيزيائي لاضطراب صوت الکلام في الدراسة الحالية على الموجة الصوتية ، المکونات الصوتية ، ومستوى الضغط الصوتي ، والطاقة الصوتية ، ومدة تردد الاصوات الکلامية ، وذلک من خلال اخذ عينات کلامية في انتاج الاصوات، والتي تم تحليلها فيزيائياً للتعرف على عدد الاخطاء الصوتية ، وانواعها وثبات الاخطاء ، والتنغيم ، والنبر ، التردد ، السعة ، ودرجة الصوت ، العلو ، وشدة ونوع الصوت ، والحزم الصوتية ، ورنين الحرکية الصوتية ، وزمن الحرکة الصوتية  ، المقطع والايقاع ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن هناک فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام برمجيات الذکاء الاصطناعي لتحليل الصوت الفيزيائي في معدل مکونات ، مستوى الضغط ، مستوى الطاقة ، شکل الموجة الصوتية ، مدة الترددات  اضطراب صوت الکلام للأصوات " الطاء ، التاء ، القاف ، الکاف ، الثاء ، السين ، الضاد ، الدال " وموضع الاضطراب في الکلمة " البداية ، الوسط ، النهاية " ، ووجود أيضا فروق ذات دلالة إحصائية (0.01) في أداء  التلاميذ مقياس اضطرابات صوت الکلام (الورقي) وبين برمجيات الذکاء الاصطناعي( الأجهزة ) لتحليل الصوت الفيزيائي بهدف استخراج اضطرابات صوت الکلام  لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيـــة.   

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effective use of Artificial intelligence (AI) applications were used to automatically recognize the physical acoustic properties of speech of pupils with articulation disorders in primary school.

المؤلف [English]

  • waleed sayed
Language and speech disorders teacher Faculty of Sciences for People with Special Needs, Beni Suef University
المستخلص [English]

             The study aimed to use the use of artificial intelligence applications for automatic identification of the physical acoustic properties of the speech of students with speech disorders in the primary stage, and to achieve the objectives of the study, a measure of speech phoneme disorder was designed consisting of (54) items dealing with seven dimensions of the manifestations of speech sound disorder, and the current study sample was formed. Of (6) pupils and his student, (3) males, (3) females, their ages ranged between (6: 9) years of primary school students in the New Valley Governorate who had disturbances in the speech sound (pronunciation) in the aforementioned sounds. The focus in the physical analysis of speech sound disorder in the current study was on the sound wave, the acoustic components, the level of vocal pressure, the sound energy, and the frequency of the speech sounds, by taking speech samples in the production of sounds, which were analyzed physically to identify the number of vocal errors. And its types and stability of errors, intonation, tone, frequency, amplitude, pitch, loudness, intensity and type of voice, vocal beams, vocal movement resonance, vocal movement time, syllable and rhythm, and the results of the study concluded that there are statistically significant differences in the use of artificial intelligence software Physical analysis of sound in component rate, pressure level, energy level, sound wave shape, duration of frequencies, speech sound disturbance of the sounds "t, t, qaf, kaf, tha, sine, dah, dal" and the position of disturbance in the word "beginning, middle, end" ", And there are also statistically significant differences (0.01) in the pupils' performance in the scale of speech sound disorders (paper) and between the artificial intelligence software (devices) for the physical sound analysis with the aim of extracting voice disturbances. Speech for elementary school students.                                                        

الكلمات الرئيسية [English]

  • artificial intelligence
  • machine recognition
  • physical analysis
  • phonological characteristics - speech disorders
  • elementary school students