نمذجة العلاقات السببية بين الازدهار النفسي وکلٍ من التسامح والحکمة لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الازدهار النفسي وکلٍ من التسامح والحکمة لـدى طـلاب کـــليـة التربية جــامعـة الإسکندريـة، وتفسير الفروق بين طلاب کلية التربية جامعة الإسکندرية في کلٍ من الازدهار النفسي، التسامح، والحکمة وفقا للنوع والشعب الدراسية، والتنبؤ بالازدهار النفسي لدى طلاب کلية التربية جامعة الإسکندرية من خلال أبعاد کلٍ من التسامح والحکمة، وکذلک الکشف عن النموذج السببي للعلاقات بين الازدهار النفسي وکلٍ من التسامح والحکمة لدى طلاب کلية التربية جامعة الإسکندرية، وتکونت عينة الدراسة من (466) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقتين الثالثة، والرابعة بکلية التربية جامعة الإسکندرية، من التخصصات الأدبية والعلمية، بالشعب التالية (علم النفس - اللغة الفرنسية - اللغة الإنجليزية – اللغة العربية -الکيمياء - الفيزياء)، بواقع (76) ذکورًا، (390) إناثًا، واستخدم الباحث الأدوات الآتية: مقياس الازدهار النفسي، ومقياس التسامح، ومقياس الحکمة – وجميعهم من إعداد الباحث -، واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الارتباطي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: عدم وجود تأثير دال إحصائيًا للنوع (ذکر/ أنثي) والتخصص (علمي/أدبي)، والتفاعل بينهما في تأثيرهما على متغيرات الدراسة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الازدهار النفسي ترجع لمستوى التسامح "مرتفع/ منخفض" لدى الطلاب عينة الدراسةلصالح الطلاب مرتفعي التسامح، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الازدهار النفسي ترجع لمستوى الحکمة "مرتفع/ منخفض" لدى الطلاب عينة الدراسةلصالح الطلاب مرتفعي الحکمة، توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الازدهار النفسي وکلٍ من: التسامح، والحکمة لدى الطلاب عينة الدراسة، واتضح من النتائج أنه يمکن التنبؤ بالازدهار النفسي للطلاب عينة الدراسة من خلال متغيري التسامح والحکمة، کما أن متغير الحکمة کان أکثر اسهامًا إيجابيًا من التسامح في التنبؤ بالازدهار النفسي، کما أظهرت النتائج أن متغيرات الدراسةفيما بينها تُکَون نموذجًا يوضح علاقة التأثير والتأثر المتبادل بين کلٍ من الازدهار النفسي والتسامح والحکمة، وتم تقديم عدة توصيات ومقترحات.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modeling the causal relationships between psychological Flourishing and both tolerance and wisdom among students of the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • kareem orfay
mental health teacher Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

 
This study aimed to identify the relationship between psychological flourishing and both tolerance and wisdom among students of the Faculty of Education in Alexandria University, and to explain the differences between students of the Faculty of Education of Alexandria University in terms of psychological flourishing, tolerance, and wisdom according to the gender and academic divisions, and to predict psychological flourishing among students of the Faculty of Education, Alexandria University from Through the dimensions of both tolerance and wisdom, as well as revealing the causal model of the relationships between psychological flourishing and both tolerance and wisdom among students of the Faculty of Education, Alexandria University. study sample consisted of (466) students of the Faculty of Education in Alexandria University A male and female student from the third and fourth year at the Faculty of Education, Alexandria University, From literary and scientific disciplines, in the following departments (Psychology - French Language - English Language - Arabic Language - Chemistry - Physics), divided in to (76) males, (390) females. The researcher used the following tools: psychological flourishing measurement, tolerance measurement, and wisdom measurement (All of them were prepared by the researcher). The current study is based on the correlational descriptive approach. The study reached the following results: The absence of a statistically significant effect of gender (male / female) and specialization (scientific / literary), and the interaction between them in their effect on the variables of the study, there are statistically significant differences in psychological flourishing due to the level of tolerance "high / low" among the students of the study sample In the direction of students with high tolerance, there are differences of Statistical significance in psychological flourishing due to the level of wisdom "high / low" among the students of the study sample In the direction of students with high wisdom, there is a positive statistically significant correlation between psychological flourishing and each of: tolerance and wisdom among the students of the study sample, the psychological flourishing of students can be predicted by the study sample through the variables of tolerance and wisdom, That the wisdom variable was a more positive contribution than tolerance in predicting psychological flourishing, and the results also showed that the study variables between them form a model that shows the relationship of influence and mutual influence between psychological flourishing, tolerance and wisdom, Several recommendations were made.

الكلمات الرئيسية [English]

  • psychological flourishing
  • tolerance
  • wisdom
  • causal relationships
  • students of the Faculty of Education