درجة ممارسة الشفافية الإدارية ومتطلبات توافرها في الجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دکتوراه الإدارة التعليمية وزارة التعليم - المملکة العربية السعودية مشرف مکتب التعليم الأهلي بتعلم المدينة المنورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة الشفافية الإدارية لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية، والکشف عن الفروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة الشفافية الإدارية تبعاً لمتغيرات: الدرجة العلمية، والتعرف على متطلبات توافر الشفافية الإدارية في الجامعات السعودية.
وأجريت الدراسة في کل من جامعة: طيبة، والملک سعود، والملک خالد، وتبوک، وتکونت عينة الدراسة من (1669) عضو هيئة التدريس تم اختيارهم بطريقة عشوائية، واستخدمت الاستبانة التي تکونت من (47) عبارة وتضمنت مجالات: الأنظمة والقوانين، والمساءلة، وإجراءات العمل، والاتصال الإداري، والمشارکة في صنع القرار، وتقييم الأداء. وأعد الباحث استمارة مقابلة بأسئلة مفتوحة لتحديد متطلبات توافر الشفافية الإدارية في الجامعات السعودية. وتم تحليل البيانات إحصائياً باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى:
1-  أن درجة ممارسة الشفافية الإدارية بشکل عام في الجامعات السعودية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة کانت بدرجة متوسطة.
2-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين آراء أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الکلية لممارسة الشفافية الإدارية ومجالاتها تبعاً لمتغير الدرجة العلمية.
وبناءً على نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the degree of administrative transparency of the faculty members in the Saudi universities and to identify the differences between the responses of the members of the study sample on the degree of administrative transparency according to the variables of the degree and the requirements of administrative transparency in the Saudi universities.

المؤلف [English]

  • ABDULLAH ALSHEHARY
Doctorate of Education Administration Ministry of Education - Kingdom of Saudi Arabia Supervisor of the Office of Education in the private learning Medina
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of administrative transparency of the faculty members in the Saudi universities and to identify the differences between the responses of the members of the study sample on the degree of administrative transparency according to the variables of the degree and the requirements of administrative transparency in the Saudi universities.
The study consisted of (1669) faculty members randomly selected. The questionnaire consisted of (47) words and included the fields of: laws, accountability, and procedures. Work, administrative communication, participation in decision-making and performance appraisal. The researcher prepared an interview form with open questions to determine the requirements for administrative transparency in Saudi universities. The data were statistically analyzed using the SPSS program. The results of the study were as follows:

The degree of practice of administrative transparency in general in Saudi universities from the point of view of the members of the sample of the study was a medium degree.
There are differences of statistical significance at the level (0,05) between the views of the members of the sample of the study on the overall degree of the practice of administrative transparency and areas depending on the variable degree.

Based on the results of the study, a number of recommendations and proposals were presented.


الكلمات الرئيسية [English]

  • Administrative Transparency
  • Saudi Universities
المجلد 54، العدد 54
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 489-522
  • تاريخ الاستلام: 04 نوفمبر 2018
  • تاريخ القبول: 04 نوفمبر 2018