التنمر الإداري وانعکاسه على بيئة العمل النسائية في جامعة الاميرة نورة بنت عبدالرحمن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الأستاذ في الإدارة التعليمية کلية التربية/ قسم الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن المملکة العريية السعودية

2 أستاذ إدارة التعليم العالي کلية التربية/ قسم الإدارة والتخطيط التربوي جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن المملکة العريية السعودية

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى تحديد أشکال التنمر الإداري والنمط القيادي المستخدم في بيئة العمل النسائية من وجهة نظر أعضاء هيئة التَّدريس وأعضاء الهيئة الإدارية بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، وانعکاس ذلک على أداء الموظفات اللاتي يقع عليهن التنمر ، ومن ثم تقديم مُقترحات للحد من ظاهرة التنمر الإداري ، ولتحقيق هذه الأهداف استُخدم المنهج الوصفي المسحي والاستبانة أداةً لجمع البيانات، وتکوَّنت الاستبانة من ثلاثة محاور، وبلغ عدد أفراد عيِّنة الدِّراسة (31) عضو هيئة تدريس  و ( 49) عضو من أعضاء الهيئة الإدارية من جامعة الأميرة نورة. وتوصَّلت الدِّراسة إلى عدد من النتائج أبرزها:

·    وجود أشکال متنوعة للتنمر الإداري في بيئة العمل النسائية مثل تجاهل تحفيز الموظفات المتميزات ، وعدم الحرص على تطوير مهاراتهن ومنعهن من الالتحاق بالدورات التدريبية ، وتصيد أخطاؤهن ، حيث حصلت بعض عبارات هذا المحور على أعلى متوسط حسابي (4.2) يقع في مدى المتوسطات موافق بشدة وبإنحراف معياري بين (1-1.1) .
·    مفردات عينة الدراسة موافقات بشدة على وجود نمط قيادي يميل للتسلط في بيئة العمل النسائية حيث حصلت بعض العبارات على أعلى متوسط حساب من  (4.2-4.4) وبإنحراف معياري بين (0.8-0.9) .
·    مُفردات عيِّنة الدِّراسة مُوافقات بشدة على إنعکاس ممارسة التنمر الإداري على أداء المتضررات   في بيئة العمل النسائية بشکل سلبي  مثل الشللية الوظيفية  ، حيث حصلت  بعض عبارات هذا المحور على متوسط حسابي من  (4.2-4.6) وبإنحراف معياري بين (0.8-1) .
·    وقد أکد أفراد عينة الدراسة بشدة بنسبة (71.1%)، وبدرجة موافق بنسبة (23.7%) على القضاء على المحسوبية في العمل ،و منح الموظفة لکامل حقوقها الوظيفية. کما اتفقت عينة الدراسة بشدة بنسبة (63.2%)، على وضع سياسات واضحة ضد التنمر الإداري،و تشجيع روح المبادرة السليمة،و دعم العلاقات الودية بين الموظفات،بالإضافة الى تنفيذ الورش التدريبية التي تسمح بتبادل الرأي في مناخ صحي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Administrative bullying and its impact on the female work environment in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • SEHAM HAHKI 1
  • DALAL ALNOSEIR 2
1 Professor in Educational Administration College of Education / Department of Educational Management and Planning College of Education Princess Nourah Bint Abdul Rahman University, Kingdom of Saudi Arabia
2 Professor of Higher Education Administration, College of Education, Department of Administration and Educational Planning, Princess Nourah Bint Abdul Rahman University The Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract in English:
The study aimed to identify the forms of administrative bullying and the leadership style used in the women's work environment from the point of view of the faculty members and members of the administrative body at Princess Noura Bint Abdul Rahman University, and its reflection on the performance of female employees who are subjected to bullying, and then present proposals to reduce the phenomenon of administrative bullying, To achieve these goals, the descriptive survey curriculum and the questionnaire were used as a tool to collect data, and the questionnaire consisted of three axes, and the number of the study sample reached (31) faculty members and (49) members of the administrative body from Princess Noura University. The study reached a number of results, the most prominent of which are:

The presence of various forms of administrative bullying in the women's work environment, such as ignoring the motivation of distinguished female employees, not being keen on developing their skills and preventing them from joining training courses, and hunting for their mistakes, as some of the expressions of this axis obtained the highest average of (4.2) located in the range of averages Strongly agree with deviation Standard is between (1-1.1).
The vocabulary of the study sample strongly agrees on the existence of a leadership style that tends to be bullying in the female work environment, as some statements obtained the highest average calculation from (4.2-4.4) with a standard deviation between (0.9-0.8).
The vocabulary of the study sample strongly agrees on the negative reflection of the practice of administrative bullying on the performance of affected women in the working environment of women, such as functional paralysis, as some statements of this axis obtained an arithmetic mean of (4.2-4.6) and a standard deviation between. (0.8-1).

•  The study sample strongly affirmed (71.1%), and with a degree of agreement (23.7%), on eliminating favoritism at work and granting the female employee her full employment rights. The study sample strongly agreed (63.2%) to set clear policies against administrative bullying, encourage sound initiative, and support friendly relations between female employees, in addition to implementing training workshops that allow an exchange of views in a healthy environment.

الكلمات الرئيسية [English]

  • administrative bullying
المجلد 89، العدد 89 - الرقم المسلسل للعدد 89
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2021
الصفحة 591-635
  • تاريخ الاستلام: 21 إبريل 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 مايو 2021
  • تاريخ القبول: 11 مايو 2021