تفاعل أنماط الدعم الإلکتروني (الحى/ المرئي) وأساليب تنظيم المحتوى (کلى/ جزئي) فى بيئات التعلم الافتراضية على التحصيل وتنمية مهارات انتاج عناصر التعلم الرقمية لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر التفاعل بين نمط الدعم الالکتروني (الحي – المرئي) وطريقة عرض المحتوى (کلى- جزئي) في بيئات التعلم الأفتراضية على تنمية مهارات انتاج عناصر التعلم الرقمية لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم، وأجريت تجربة البحث على مجموعة من الطلاب بلغت قوامها (120)  طالبا و وطالبة ، قوامها (120) طالب وطالبة، [d1] وتم تقسيمهم إلي أربع مجموعات تجريبية حسب التصميم التجريبي للدراسة، قوام کل مجموعة (30) طالب وطالبة ، وقد تمت مراعاة التساوي قدر الإمکان في تجانس کل مجموعة.المجموعة الأولى تدرس المحتوى المقدم بأسلوب عرض المحتوى الکلى مع تقديم دعم إلکتروني حي  والمجموعة الثانية تدرس المحتوى المقدم بأسلوب عرض المحتوى جزئي مع تقديم دعم إلکتروني حي ، والمجموعة الثالثة تدرس المحتوى المقدم بأسلوب عرض المحتوى الکلى مع تقديم دعم إلکتروني مرئي ، والمجموعة الرابعة تدرس المحتوى المقدم بأسلوب عرض المحتوى الکلى مع تقديم دعم إلکتروني مرئي وتضمنت أدوات البحث اختبارًا في التحصيل المعرفي ، واختبار لقياس الجانب الأدائي ، وتم تطبيق الأدوات قبليًا وبعديًا على مجموعات البحث وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ، وأسفرت نتائج البحث الحالي عما يلي:   

توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، ترجع إلي التأثير الأساسي لنمط دعم التعليم (الحى/ المرئي).
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي ، ترجع إلي التأثير الأساسي لتنظيم عرض المحتوى (کلى/ جزئي).
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي ، ترجع إلي تأثير التفاعل بين أنماط دعم التعليم وأسلوب عرض المحتوى
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي، ترجع إلي التأثير الأساسي لنمط دعم التعليم (الحى / المرئي).
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي ، ترجع إلي التأثير الأساسي لتنظيم عرض المحتوى (کلى/ جزئي)".
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي ، ترجع إلي تأثير التفاعل بين أنماط دعم التعليم وأسلوب عرض المحتوى




 [d1]مکرر

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The interaction of electronic support patterns (live/visual) and content organization methods (total/partial) in virtual learning environments on the achievement and development of skills for producing digital learning elements among students of the Education Technology Division

المؤلف [English]

  • MOHAMED ABDELWAHAB
Assistant professor of educational technology Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the impact of the interaction between the electronic support style (live - visual) and the way of displaying content (total - partial) in virtual learning environments on developing the skills of producing digital learning elements among students of the Education Technology Division. It consisted of (120) male and female students, and they were divided into four experimental groups according to the experimental design of the study, each group consisted of (30) male and female students. Equality was taken into account as much as possible in the homogeneity of each group. The first group studies the content presented in the style of displaying the total content with the provision of live electronic support, the second group studies the content presented in the form of the presentation of the partial content with the provision of live electronic support, and the third group studies the content presented in the style of displaying the total content with Providing visual electronic support, and the fourth group studies the content presented in the manner of presenting the total content with the provision of visual electronic support. The research tools included a test in cognitive achievement, a test to measure the performance aspect, and the tools were applied before and after the research groups and using appropriate statistical methods The results of the current search resulted in the following:
1. There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the cognitive achievement test, due to the main effect of the teaching support style (live/visual).
2. There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the cognitive achievement test, due to the main effect of organizing the content presentation (whole/partial).
3. There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the cognitive achievement test, due to the effect of the interaction between the patterns of teaching support and the style of content presentation.
4. There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the performance aspect observation card, due to the main effect of the teaching support style (live/visual).
5. There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental groups in the post-application of the performance aspect note card, due to the main effect of organizing the content presentation (whole/partial).
6. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental groups students in the post application of the performance side note card, due to the effect of the interaction between the educational support styles and the content presentation

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic support pattern
  • Content organization methods
  • cognitive achievement
  • Skills of producing digital learning elements
المجلد 89، العدد 89 - الرقم المسلسل للعدد 89
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2021
الصفحة 637-695
  • تاريخ الاستلام: 18 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 23 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 28 يونيو 2021