أثر استخدام نموذج لاندا البنائى لتنمية بعض عادات العقل والدافعية للإنجاز فى مادة العلوم بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس وتکنولوجيا التعليم بکلية التربية-جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي للتعرف علي أثر استخدام نموذج لاندا البنائى لتنمية بعض عادات العقل والدافعية للإنجاز فى مادة العلوم بالمرحلة الإعدادية، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد المواد والادوات الآتية: اختبار عادات العقل ، ومقياس الدافعية للإنجاز ،واستخدمت المنهج الوصفى التحليلي والمنهج ذو التصميم شبه التجريبي ، توصل البحث الحالى إلي وجود فروقذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات درجات طلاب الصف الثانى الإعدادي بالمجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار عادات العقل ککل وفى أبعاده الفرعية لصالح المجموعة التجريبية،ويوجد أيضا فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات درجات طلاب الصف الثانى الإعدادي بالمجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للإنجاز ککل وفى أبعاده الفرعية لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of using the Structural Landa Model to develop some habits of mind and motivation for achievement in the science subject of the preparatory stage

المؤلف [English]

  • laila youseif
Curriculum and Instruction teacher and educational technology Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify the effect of using the structural model of Landa to develop some habits of mind and motivation for achievement in the subject of science in the preparatory stage, and to achieve this goal the researcher prepared the following materials and tools: the habits of mind test, the measure of motivation for achievement, and used the descriptive analytical approach and the approach with a quasi-experimental design, The current research found that there are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of middle school students in the experimental and control groups in the post application of testing the habits of the mind as a whole and in its sub-dimensions in favor of the experimental group, and there are also statistically significant differences at the level of significance (0.05) Between the mean scores of the second year middle school students in the experimental and control groups in the post application of the measure of motivation to achievement as a whole and in its sub dimensions for the benefit of the experimental group < /strong>

الكلمات الرئيسية [English]

  • Landa's structural model
  • habits of mind
  • achievement motivation
المجلد 89، العدد 89 - الرقم المسلسل للعدد 89
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2021
الصفحة 731-799
  • تاريخ الاستلام: 03 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 17 مايو 2021
  • تاريخ القبول: 31 مايو 2021