تصور مقترح لتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر على ضوء مدخل القيادة الجديرة بالثقة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التربوية بقسم التربية – کلية التربية بجامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الوقوف على واقع أبعاد أبعاد البراعة التنظيمية والقيادة الجديرة بالثقة بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، کما هدفت إلى تحديد العلاقة بين القيادة الجديرة بالثقة وتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، بالإضافة إلى صياغة تصور مقترح لتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر على ضوء مدخل القيادة الجديرة بالثقة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي من خلال إعداد استبانة کأداة للدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة 6 أکتوبر والبالغ عددهم (372) عضو هيئة تدريس، وبلغ عدد عينة الدراسة (159) عضو هيئة تدريس، وتوصلت الدراسة إلى درجة تطبيق أبعاد القيادة الجديرة بالثقة بالقيادة الجامعية بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس قد جاءت بمتوسط حسابي بلغ(3.67), وبدرجة موافقة عالية, وجاء الأبعاد مرتبة کالتالي (بُعد توزان العمليات - بُعد الشفافية في العلاقات - بُعد الوعي الذاتي - بُعد المنظور الأخلاقي)، کما توصلت إلى أن درجة تطبيق أبعاد البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس قد جاءت بمتوسط حسابي بلغ(3.67), وبدرجة موافقة عالية, وجاء بُعد الاستکشاف في المرتبة الأولى ، ثم جاء بُعد الاستثمار في المرتبة الثانية، کما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين تطبيق القيادة الجديرة بالثقة وتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، إذ بلغ معامل الارتباط (0.69) وبدرجة دلالة (0.05)، وکذلک وجود علاقة إيجابية بين کافة أبعاد القيادة الجديرة بالثقة وأبعاد البراعة التنظيمية بجامعة 6 أکتوبر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، في ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج توصي الباحثة بأن تضع القيادة الجامعية جداول زمنية لتنفيذ کافة المهام والأنشطة المخططة، وأن توفر ثقافة تنظيمية تعزز الاستجابة لمتغيرات المجتمع المحلي والعالمي، وأن تشجع القيادة الجامعية أعضاء هيئة التدريس على تقديم المبادرات الإبداعية، مع إخضاع کافة الأعمال والأنشطة الإدارية والفنية بالجامعة للتقييم والتحسين المستمر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

ASuggested Proposal for Activating Organizational Ambidexterity in October 6th University in the light of Trustworthy Leadership approach

المؤلف [English]

  • doaa desoky
teacher of comparative education and educational administration Department of Education - Faculty of Education, 6th of October University
المستخلص [English]

The study aimed to determine the availability of the dimensions of trustworthy leadership and the dimensions of organizational prowess at The October 6 University from the faculty point of view. It also aimed to determine the relationship between trustworthy leadership and achieving organizational prowess at The October 6 University from the faculty point of view, in addition to formulating a perception. A proposal to activate the role of trustworthy leadership in achieving organizational excellence at the October 6 University, and the study used the descriptive approach by preparing a questionnaire as a study tool, and the study population consisted of the teaching staff of The October 6 University, who numbered (372) faculty members, and the number of the study sample was (159) A faculty member, and the study reached the degree of applying the dimensions of trustworthy leadership to university leadership at The October 6 University from the point of view of the faculty members. It came with an arithmetic average of (3.67), with a high degree of approval, and the dimensions were arranged as follows (the dimension of balance of operations - the dimension of transparency in Relationships - the dimension of self-awareness - the dimension of the ethical perspective), as I found that the degree of application of the dimensions of organizational prowess at The October 6 University from the viewpoint of the faculty members came with an average It reached (3.67), with a high degree of approval, and the exploration dimension came in first place, then the investment dimension came in second place. The study also found a positive correlation between the application of trustworthy leadership and the achievement of organizational prowess at The October 6 University from the viewpoint of the faculty members. The correlation coefficient was (0.69) and with a degree of significance (0.05), as well as the existence of a positive relationship between all dimensions of trustworthy leadership and the dimensions of organizational prowess at The October 6 University from the faculty members' point of view, in light of the results of the study. The researcher recommends that the university leadership develop Timetables for the implementation of all planned tasks and activities, and to provide an organizational culture that enhances response to the changes of the local and global community, and that the university leadership encourages faculty members to present creative initiatives, while subjecting all administrative and technical work and activities at the university to continuous evaluation and improvement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Authentic Leadership
  • Ambidexterity Organization
  • The October 6 University
المجلد 89، العدد 89 - الرقم المسلسل للعدد 89
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2021
الصفحة 801-890
  • تاريخ الاستلام: 09 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 20 مايو 2021
  • تاريخ القبول: 29 مايو 2021