التحديات التي تواجه الطلاب ذوي الفقدان السمعي في فصول برامج الدمج کما يدرکها المعلمون بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد – کلية التربية جامعة الجوف – المملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه الطلاب ذوي الفقدان السمعي في فصول برامج الدمج کما يدرکها المعلمون بالمملکة العربية السعودية، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة الدراسة من (370) معلمًا في برامج الدمج في مدارس التعليم العام فـي المملکة العربية السعودية، أظهرت النتائج أن حجم التحديات التي تواجه الطلاب ذوي الفقدان السمعي في برامج الدمج، جاءت بدرجة کبيرة جدًا. وجاءت التحديات المتعلقة بالدمج الأکاديمي في الترتيب الأول، تلتها التحديات المتعلقة بالدمج المکاني، ثم التحديات المتعلقة بالدمج الاجتماعي، وجميعها جاءت بدرجة کبيرة جدًا. کما کشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لحجم التحديات التي تواجه الطلاب ذوي الفقدان السمعي في برامج الدمج وفقًا لمتغير فئة البرنامج (صم, ضعاف سمع)، بينما وجدت فروق ذات دلالة احصائية وفقًا لمتغير المرحلة الدراسية (ابتدائي, متوسط, ثانوي)، وجاءت الفروق لصالج المرحلة الابتدائية.
    وجاءت أبرز توصيات الدراسة بضرورة مراعاة وزارة التعليم لنتائج الدراسة الحالية عند التخطيط لتطوير عملية دمج طلاب الصم وضعاف السمع في مدارس التعليم العام، وتنظيم دورات تدريبية لتأهيل معلمي طلاب ذوي الفقدان السمعي، وتوفير التسهيلات المادية والمعنوية في مدارس الدمج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Challenges facing students with hearing loss in integration program as perceived by teachers in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • MOBARK ALANZY
Assistant Professor of Special Education - College of Education Al-Jouf University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

     The study aimed to identify the challenges facing students with hearing loss in the integration programs classes as perceived by teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The study followed the descriptive analytical approach. The study sample consisted of (370) teachers, The results showed that the challenges facing students with hearing loss in the integration programs came to a very large degree. The challenges related to academic integration ranked first, followed by challenges related to locational integration, then challenges related to social integration, all of which came to a very large degree. The results also revealed that there were no statistically significant differences in the challenges facing students with hearing loss in the integration programs according to the program category variable (deaf, hard of hearing), while there were statistically significant differences according to the educational stage variable (primary, intermediate, secondary), and Differences in favor of primary school.
    The most prominent recommendations of the study came to the need for the Ministry of Education to take into account the results of the current study when planning to develop the process of integrating students with hearing loss into the mainstream schools, and to organize training courses to qualify teachers of students with hearing loss, and Providing material and moral facilities in the integration programs.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Hearing loss
  • Integration
  • Mainstream Education
  • Challenges
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 581-619
  • تاريخ الاستلام: 04 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 19 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 24 يونيو 2021