فاعلية التلميحات البصرية بالکتاب المعزز في تنمية التحصيل الدارسي والإتجاه نحو أسلوب الدمج لدي طلاب التربية الفنية الصم وضعاف السمع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس المساعد کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادي

2 دکتوراة تکنولوجيا التعليم مسئول تکنولوجيا المعلومات (STEM)

المستخلص

هدف البحث إلى قياس فاعلية التلميحات البصرية بالکتاب المعزز في تنمية التحصيل الدارسي لمقرر علم النفس التعليمي والاتجاه نحو أسلوب الدمج لدي طلاب التربية الفنية الصم وضعاف السمع، وعدد عينة البحث (10) طلاب المقيدين بالفرقة الثالثة قسم التربية الفنية للعام الجامعي 2020/2021 الترم الأول.
وشملت الأدوات اختبار تحصيلي ومقياس اتجاه  طلاب التربية الفنية الصم وضعاف السمع نحو أسلوب الدمج، وتوصلت النتائج الى وجود فروق دالة بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في مجموع الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، مما يشير إلى فعالية التلميحات البصرية بالکتاب المعزز في تنمية التحصيل، ووجود فروق دالة بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في مجموع مقياس اتجاه  طلاب التربية الفنية الصم وضعاف السمع نحو أسلوب الدمج، وأبعاده البعد النفسي والبعد الاجتماعي والبعد الأکاديمي لصالح المجموعة التجريبية، مما يشير إلى فعالية التلميحات البصرية بالکتاب المعزز فى تنمية الإتجاه  الطلاب الصم وضعاف السمع نحو أسلوب الدمج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of visual cues in The Augmented Reality book in Development Academic Achievement and The Trend Towards Inclusion Method Deaf and Hard- of – Hearting For Art Education Students

المؤلفون [English]

  • SHABBAN ALI 1
  • MOSTAFA ABDULLAH 2
1 Assistant Professor of Psychology Faculty of Specific Education, South Valley University
2 PhD in educational technology IT Administrator (STEM)
المستخلص [English]

The current research aims to Measure the Effectiveness of Visual Cues in The Augmented Reality book in Development Academic Achievement of The Educational Psychology Course and the trend Towards Inclusion Method Deaf and Hard of Hearing Art Education Students, The Research Sample Numbered (10) students in the third division of the Department of Art Education in the Faculty of Specific Education Qena (2020/2021) in the first term, and included The tools are an achievement test and a measure of the attitude of The Deaf and Hard of Hearing Students of Art education towards the method of inclusion, and the Results Showed that there were significant differences between the control and experimental groups in the achievement test in favor of the experimental group, which indicates The Effectiveness of Visual Cues in The Augmented Reality book in Development achievement, and there are significant differences between the two groups. The control and experimental in the total scale of the attitude of the Deaf and Hard of Hearing Students of Art Education towards the method of inclusion for the psychological, Social and Academic Dimensions in favor of the experimental group, which indicates the Effectiveness of Visual Cues in The Augmented Reality book in Development the attitude of Deaf and Hard of Hearing Students towards the method of inclusion.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: The Visual Cues - The Augmented Reality book - Academic Achievement - The Trend Towards Inclusion Method - Art Education Students - Deaf and Hard- of
  • Hearting
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 1059-1109
  • تاريخ الاستلام: 25 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 04 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 15 يونيو 2021