فاعلية برنامج إرشادي (عن بعد) للمهارات الحياتية لأمهات أطفال الروضة ذوي الإعاقة الفکرية في تحسين تقدير الذات لدى أطفالهن أثناء جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التعليمي والتربية الخاصة ورئيس قسم علم النفس التعليمي والاحصاء التربوي – کلية التربية بالدقهلية - جامعة الأزهر الشريف

2 مدرس علم نفس الطفل کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة مطروح

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن فاعلية برنامج إرشادي عن بعد للمهارات الحياتية لأمهات أطفال الروضة ذوي الإعاقة الفکرية في تحسين تقدير الذات لدى أطفالهن أثناء جائحة کورونا بمحافظة مطروح مقارنة بالأمهات اللاتي لم يستفدن من هذا البرنامج ، تکونت عينة البحث من  (6) من أمهات أطفال الروضة ذوي الإعاقة الفکرية کمجموعة تجريبية ، (4) من أمهات أطفال الروضة ذوي الإعاقة الفکرية کمجموعة ضابطة ، وتم تطبيق الأدوات التالية ( مقياس ستانفورد بينه للذکاء – مقياس السلوک التکيفي – مقياس تقدير الذات (إعداد الباحثين) – البرنامج الإرشادي (إعداد الباحثين) – مقياس فاعلية الإجراءات التجريبية (إعداد الباحثين) ، تم تدريب الأمهات على (40) جلسة ارشادية  لمدة استغرقت (10) أسابيع تقريبًا بمعدل (4) جلسات أسبوعيًا ، استخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي وتم استخدام اختباري مان ويتنى Mann Whiteny ، ويلکوکسون Wilcoxon ، وتوصل البحث إلى أهم النتائج التالية:وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبيةوالضابطة في أبعاد تقدير الذات والدرجة الکلية في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في أبعاد تقدير الذات والدرجة الکلية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي ، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في أبعاد تقدير الذات والدرجة الکلية في القياسين البعدي والتتبعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a (Distance) Counseling Program for Life Skills of Mothers of Kindergarten Children with Intellectual Disabilities in Improving Self-esteem of their Children during the Corona Pandemic.

المؤلفون [English]

  • waleed khalifa 1
  • lonbna abozeid 2
1 Professor of educational psychology and special education Head of the Department of Educational Psychology and Educational Statistics - Faculty of Education in Dakahlia - Al-Azhar University
2 child psychology teacher College of Early Childhood Education Matrouh University
المستخلص [English]

This research aimed to investigate the effectiveness of a distance counseling program for life skills of mothers of kindergarten children with intellectual disabilities in improving the self-esteem of their children during the Corona pandemic. Participants consisted of two groups: the experimental group which included (6) mothers of kindergarten children with intellectual disabilities, and the control one which included (4) mothers of kindergarten children with intellectual disabilities.The research utilized the following instruments: Stanford-Binet Intelligence Scale, Adaptive Behavior Scale, Self-Esteem Scale by the researchers, and the Counseling Program by the researchers, effectiveness of experimental procedures scale by the researchers. Mothers were trained on (40) counseling sessions for a period of approximately (10) weeks, at a rate of (4) sessions per week. The researchers used the quasi-experimental approach. To analyze the data of the research, Mann Whiteny and Wilcoxon tests were used. The research results revealed that there were statistically significant differences between the ranks mean scores of the experimental and control groups in the post-test of the total score of self-esteem dimensions and of each dimension separately, in favor of the experimental group. In addition, the results revealed that there were statistically significant differences between the ranks mean scores of the experimental group in the pre and post-tests of the total score of self-esteem dimensions and of each dimension separately, in favor of the post-test. Also, the results revealed that there were no statistically significant differences between the ranks mean scores of the experimental group in the post and follow up-tests of the total score of self-esteem dimensions and of each dimension separately.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Counseling Program
  • Life Skills
  • Self
  • Esteem
  • Distance
  • Corona Pandemic
  • Mothers of Kindergarten Children with Intellectual Disabilities
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 805-869
  • تاريخ الاستلام: 21 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 11 يوليو 2021