The Effect of a Proposed Blended Project-Based Learning Program on Developing the 4Cs Skills for Secondary Stage Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of EFL Curriculum & Instruction Department of Curriculum & Instruction Faculty of Education-Ain Shams University- Egypt

المستخلص

The purpose of this study was to investigate the effect of a proposed blended project-based learning program on developing the 4cs skills (critical thinking, creative thinking, communication, and collaboration skills) for secondary stage students. The study employed the one-group pretest-posttest quasi – experimental design. The participants were 30 first year secondary stage students at Hassan Abu Bakr Distinguished Governmental Language School in El-Qanater Elkhairya Educational Administration in Qualybia Governorate. The instruments of the study included a list of critical thinking skills, a list of creative thinking skills, a list of communication skills, a list of collaboration skills, a critical thinking test, a pre- post creative thinking test, an observation checklist for communication skills and an observation checklist for collaboration skills. The pre/post critical thinking test, the creative thinking test, and the observation checklists for both communication and collaboration skills were pre administered to the study group. Then, the study group was trained through the proposed blended project-based learning program to develop the 4 Cs skills (critical thinking, creative thinking, communication, and collaboration). The measurement instruments of the study were post administered to the study group. Findings of the study revealed that the blended project-based learning program proved to be effective in developing the 4Cs skills for the study group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

فاعلية برنامج مدمج مقترح قائم على التعلم المبني على المشروعات في تنمية مهارات 4Cs لدى طلاب المرحلة الثانوية

المؤلف [English]

  • بدر بدر
مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية قسم المناهج -کلية التربية- جامعة عين شمس
المستخلص [English]

هدفت هذه الدراسة الى التحقق من فاعلية برنامج مدمج مقترح قائم على التعلم المبني على المشروعات في تنمية مهارات 4Cs  ( التفکير الناقد – التفکير الإبداعي- التواصل – التشارک) لدى طلاب المرحلة الثانوية  . استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج شبه التجريبي للمجموعة الواحدة بقياس قبلي وقياس بعدي. وتکونت مجموعة الدراسة من 30 طالب بالسنة الأولى بالمرحلة الثانوية بمدرسة حسن أبو بکر الرسمية المتميزة للغات بالقناطر الخيرية بمحافظة القليوبية. واشتملت أدوات الدراسة على قائمة بمهارات التفکير الناقد، قائمة بمهارات التفکير الإبداعي، قائمة بمهارات التواصل، قائمة بمهارات التشارک، اختبار قبلي بعدي للتفکير الناقد، اختبار قبلي بعدي للتفکير الإبداعي، بطاقتي ملاحظة لقياس کلا من مهارات التواصل والتشارک للفئة المستهدفة. تم تطبيق اختبار التفکير الناقد واختبار التفکير الإبداعي وبطاقتي الملاحظة الخاصة بالتواصل والتشارک على مجموعة الدراسة ثم تم تدريب مجموعة الدراسة من خلال البرنامج المدمج المقترح القائم على التعلم المبني على المشروعات لتنمية مهارات 4Cs   ( التفکير الناقد – التفکير الإبداعي- التواصل – التشارک). ثم طبقت أدوات الدراسة بعديا على مجموعة الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج وتحققت فروض الدراسة مما يعني ان البرنامج المدمج المقترح القائم على التعلم المبني على المشروعات فعالا في تنمية مهارات 4Cs   ( التفکير الناقد – التفکير الإبداعي- التواصل – التشارک) لدى مجموعة الدراسة.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: التعلم القائم على المشروعات
  • التعلم المدمج -مهارات 4Cs
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 49-107
  • تاريخ الاستلام: 25 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 02 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 15 يوليو 2021