فاعلية برنامج مقترح قائم على فنيات الحجاج اللغوي في تنمية مهارات الکتابة الابتکارية والتفکير الإحاطي لدى الطالبات الفائقات بالصف الأول الثانوي العام.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية – جامعة الفيوم

2 مدرس المناهج وطرق تدريس التربية الخاصة کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

     استهدفت الدراسة : قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على فنيات الحجاج اللغوي في تنمية مهارات الکتابة الابتکارية والتفکيرالإحاطي لدى الطالبات الفائقات بالصف الأول الثانوي العام. وقد تکونت عينة الدراسة من الطالبات الفائقات بالصف الأول الثانوي العام بالمدرسة الثانوية بنات بمحافظة الفيوم   حيث اعتمد الباحثان على التصميم التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة ، وقد بلغ عددها (32) طالبة ، طبقت عليهم أدوات الدراسة تطبيقا قبليا وبعديا للحصول على نتائج الدراسة ، وقد اتبعت الدراسة کلا من المنهجين : الوصفي ، والتجريبي وفي سبيل التحقق من فروض الدراسة ؛ اعتمدت الدراسة على الأدوات الآتية : قائمة بمهارات الکتابة الابتکارية ، وقائمة بمهارات التفکير الإحاطي   ودليل المعلمة لکيفية استخدام أنشطة البرنامج المقترح في الدراسة ، وکتيب للطالبة ، ثم اختبار مهارات الکتابة الابتکارية ، واختبار مهارات التفکير الإحاطي ؛ وبعد تطبيق أدوات الدراسة توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية :  1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية (عينة الدراسة ) في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الکتابة الابتکارية لصالح التطبيق البعدي .       2-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية (عينة الدراسة) في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفکير الإحاطيلصالح التطبيق البعدي. کما أکدت النتائج على فاعلية البرنامج المقترح القائم على فنيات الحجاج اللغوي في تنمية مهارات الکتابة الابتکارية والتفکيرالإحاطي لدى الطالبات الفائقات بالصف الأول الثانوي العام.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed program based on the linguistic techniques of the negotiation in developing the creative writing skills and the Lateral thinking of the outstanding female students in the first year of secondary school.

المؤلفون [English]

  • MOHAMED ABDULLAH 1
  • RASHA HEGAZY 2
1 Curriculum and teaching methods of the Arabic language Faculty of Education - Fayoum University
2 Curriculum and special education teacher Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

Abstract :
      The study aimed: measuring the effectiveness of a proposed program based on the linguistic techniques of negotiation in developing the creative writing skills and Lateral thinking of the outstanding female students in the first year of secondary school. The study sample consisted of outstanding female students in the first year of general secondary school at the secondary school for girls in Fayoum Governorate, where the researchers relied on the experimental design with one experimental group, and its number was (32) students, they were applied the study tools before and after to obtain the results of the study, and the study followed Both of the two approaches: descriptive and experimental, in order to verify the study’s hypotheses. The study relied on the following tools: a list of innovative writing skills, a list of Lateral thinking skills, a teacher's guide to how to use the activities of the proposed program in the study, a student's handbook, then a test of creative writing skills, and a test of outlining thinking skills; After applying the study tools, the study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students (the study sample) in the pre and post applications of the innovative writing test in favor of the post application. 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the female students of the experimental group (the study sample) in the pre and post applications of the test of peripheral thinking skills in favor of the post application. The results also confirmed the effectiveness of the proposed program based on negotiation linguistic techniques in developing innovative writing skills and critical thinking among outstanding female students in the first year of secondary school.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • key word: Linguistic negotiation
  • creative writing skills
  • Lateral thinking skills
  • outstanding students
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 1133-1236
  • تاريخ الاستلام: 04 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 19 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 24 يونيو 2021