الخصائص السيکومترية لمقياس الدافعية العقلية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على طبيعة الخصائص السيکومترية لمقياس الدافعية العقلية، وقد تکونت عينة البحث من (150) طالباً وطالبة بالصفين الأول والثاني بکلية التربية جامعة دمياط، وللإجابة عن أسئلة البحث، تم التحقق من صدق المقياس باستخدام أسلوبي المقارنة الطرفية والتحليل العاملي الذي توصل  إلى وجود أربعة أبعاد للدافعية العقلية هم التوجه نحو التعلم، وحل المشکلات إبداعياً، والتکامل المعرفي، والترکيز العقلي، أما الثبات فقد تم التأکد منه بطريقة ألفا کرونباخ للأبعاد الأربعة؛ وقد تراوحت بين (0.599و 0.870) مما يؤکد ثبات المقياس، وأيضاُ توصل البحث إلى أن معاملات الاتساق الداخلية مرتفعة ما بين المفردات والأبعاد التي تنتمي إليها وما بين الأبعاد والدرجة الکلية على المقياس. کما کشفت نتائج البحث أن مستوى طلاب الجامعة في الدافعية العقلية وأبعادها الثلاثة (التوجه نحو التعلم – التکامل المعرفي – الترکيز العقلي) أعلى من المتوسط، کما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية العقلية وأبعادها الثلاثة (التوجه نحو التعلم – حل المشکلات إبداعياً – التکامل المعرفي) تعزى لمتغير التخصص الدراسي (علمي / أدبي)، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية العقلية تعزى لمتغير مکان السکن (ريف / حضر)، وکذلک عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية العقلية تعزى لمتغير السنة الدراسية (أولى / ثانية).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychometric properties of the mental motivation scale among university students

المؤلف [English]

  • HEBA SAAD
educational psychology teacher Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

The present research aimed to identify the nature of the psychometric properties of the mental motivation scale, The sample of the research consisted of 150 male and female in the first and second grades at the Faculty of Education, Damietta University. To answer the questions of the study, the validity of the mental motivation scale was verified by two methods: the peripheral comparison and factor analysis, which found that there are four dimensions of mental motivation (orientation towards learning, creative problem solving, cognitive integration, mental focus), Its reliability was assessed with Cronbach,s alpha. Alphas ranged between 0.599 and 0.870 method are high, which confirms the reliability of the scale, and also found that the internal consistency coefficients are high between the vocabulary and the dimensions to which it belongs, and between the dimensions and the total score on the scale. The results of the research also revealed that the level of university students in mental motivation and its three dimensions (orientation towards learning - cognitive integration - mental focus) is higher than the average, and also found that there are no statistically significant differences in mental motivation and its three dimensions (orientation towards learning - creative problem solving - cognitive integration) due to academic specialization variable (scientific / literary), the absence of statistically significant differences in mental motivation due to place of residence variable (rural / urban), as well as the absence of statistically significant differences in mental motivation due to school year variable (first / second).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords:Psychometric properties
  • mental motivation scale
  • university students
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 2179-2215
  • تاريخ الاستلام: 05 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 14 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 25 يوليو 2021