Early Childhood Education and the Saudi Vision 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor of Early Childhood Studies Department of Kindergarten - College of Education - Najran University- Saudi Arabia

المستخلص

The Kingdom of Saudi Arabia has realized that education is one of the pillars of developed countries that seek leadership and excellence. Paying attention to it has become an imperative for societies that wish to be in the ranks of nations. The paper described the development of early childhood education (ECE) in the Kingdom of Saudi Arabia. This paper outlined the components of the educational system, the objectives of the kindergarten, the curriculum, and daily activities. In 2016, the kingdom directed its attention to education through Vision 2030 to make it a main axis and pillar in order to give an important message that early childhood education must be developed. Therefore, we saw the importance of highlighting the 2030 vision in education (especially early childhood education) and the recent developments and achievements in this sector made since the launch of Saudi Vision 2030.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تعليم الطفولة المبکرة ورؤية المملکة 2030

المؤلف [English]

  • منار العتيبي
أستاذ مساعد لدراسات الطفولة المبکرة قسم رياض الاطفال - کلية التربية - جامعة نجران - السعودية
المستخلص [English]

أدرکت المملکة العربية السعودية أن التعليم هو أحد رکائز الدول المتقدمة التي تسعى إلى الريادة والتميز. لقد أصبح الاهتمام بها ضرورة ملحة للمجتمعات التي ترغب في أن تکون في مصاف الدول. وصفت الورقة تطور التعليم في مرحلة الطفولة المبکرة في المملکة العربية السعودية. تطرقت هذه الورقة إلى مکونات النظام التعليمي وأهداف الروضة والمناهج والأنشطة اليومية. في عام 2016، وجهت المملکة اهتمامها إلى التعليم من خلال رؤية 2030 لجعله محوراً ورکيزةً أساسية؛ لإعطاء رسالة مهمة بأن التعليم في مرحلة الطفولة المبکرة يجب تطويره. لذلک، رأينا أهمية إبراز رؤية 2030 في التعليم (خاصة تعليم الطفولة المبکرة) والتطورات والإنجازات الأخيرة التي تحققت في هذا القطاع منذ إطلاق رؤية السعودية 2030م.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: روضة الأطفال
  • تعليم الطفولة المبکرة
  • رؤية السعودية2030
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 181-204
  • تاريخ الاستلام: 02 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 09 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 20 يوليو 2021