سعة الذاکرة العاملة والمرونة المعرفية والفهم القرائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية: دراسة في إطار متغيرات النموذج المعرفي المعلوماتي لأبي حطب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوى المساعد کلية التربية-جامعة بنها

المستخلص

يأتي البحث الحالي في إطار النموذج المعرفي المعلوماتي لأبي حطب، بهدف التعرف على درجة کل من: المرونة المعرفية، وسعة الذاکرة العاملة، والفهم القرائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؛ وکذلک التنبؤ بدرجاتهم على إختبار الفهم القرائي - المقدرة فى إطار المستويات المختلفة من المعلومات طبقًا للنموذج المعرفي المعلوماتي والمعروضة بطريقتى: العرض التکيفي، والعرض التلقائي- من خلال کلٍ من: سعة الذاکرة العاملة، والمرونة المعرفية لديهم، وقد تکونت عينة البحث فى صورتها النهائية (322) من تلاميذ وتلميذات الصف الثاني الإعدادي، من خمس مدارس تابعه لإدارة بنها التعليمية بمحافظة القليوبية؛ بمتوسط عمر زمني (13.69) سنة، وإنحراف معياري (2.19)، وقد قام الباحث بإعداد: مجموعة من المهام للتعرف على کلٍ من: سعة التخزين للذاکرة العاملة، ودرجة المرونة المعرفية، وکذلک أعد اختبارًا للتعرف على درجة الفهم القرائي، وأشارت النتائج إلى دور کلٍ من: مستوى المعلومات، وطريقة عرضها في: سعة الذاکرة العاملة، والمرونة المعرفية، والفهم القرائي، وکذلک أشارت إلى إسهام کل من: سعة الذاکرة العاملة، والمرونة المعرفية في الفهم القرائي، کما قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات البحثيه للقائمين على العملية التعليمية، ولأولياء الأمور، وللباحثين فى مجال التربية وعلم النفس، وللمهتمين بمجال القياس النفسي، ومجال التقويم التربوى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Working memory capacity, a cognitive flexibility and reading comprehension among preparatory stage students: A study of the informational cognitive model of Abu Hatab.

المؤلف [English]

  • sayed hassan
Assistant professor of educational psychology Faculty of Education-Benha University
المستخلص [English]

The present research comes within the framework of the informational-cognitive model of Abu Hatab, in an attempt to identify the degree of : cognitive flexibility, working memory capacity, and reading comprehension according to the level of information and it presentation way, and also to predict the degrees of reading comprehension estimated with different informational levels  which are presented in two ways: adaptive presentation and automatic presentation through each of the working memory and cognitive flexibility. The final sample included (360) male and female second year middle school students from five schools at Benha Educational Administration, Qalubua Governorate, With a mean age (13.69) years and a standard deviation (2.19). The researcher designed: a set of tasks to identify the storage capacity of working memory, a set of tasks to identify the degree of cognitive flexibility and a test to measure reading comprehension. The findings indicated that the level of information and the way it is presented through played a significant role on working memory capacity, cognitive flexibility and reading comprehension.  The results also revealed the each of the working memory capacity, the cognitive flexibility and the nature of both positive and negative influences of them had a significant contribution on the degrees of reading comprehension. The research also presented a set of recommendations and research proposals for those on charge of the educational process, parents, researchers in the fields of psychological measurement and educational evaluation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: working memory capacity
  • a cognitive flexibility - reading comprehension - informational cognitive model - Abu Hatab - level of information - method of presenting information
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 2423-2529
  • تاريخ الاستلام: 03 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 14 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 31 يوليو 2021